Polar Diagram FS28

Moderator: admin

Plaats reactie
Gebruikersavatar
fram
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 30 mei 2012 4:17 pm
Contacteer:

Polar Diagram FS28

Bericht door fram »

Heeft iemand een polar diagram van de Friendship 28? En kan een van jullie ook vertellen wat de theoretische rompsnelheid is van deze prachtige boot? Het gaat overigens om een Friendship uit 1983 (zonder scoop).

Alvast bedankt.

Floris (eigenaar Fram)
FRAM | NED 8708 | TEAMFRAM.NL
Gebruikersavatar
fram
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 30 mei 2012 4:17 pm
Contacteer:

Re: Polar Diagram FS28

Bericht door fram »

De rompsnelheid heb ik via de verschillende formules berekend en ligt rond de 6,5 knoop. Klopt dat met jullie gegevens?
FRAM | NED 8708 | TEAMFRAM.NL
Sailor09
Berichten: 73
Lid geworden op: za 12 nov 2011 12:37 am
Contacteer:

Re: Polar Diagram FS28

Bericht door Sailor09 »

Uit mijn hoofd bedraagt de rompsnelheid 6,7 knoop, dus zit je aardig in de buurt.

Een polardiagram voor de FS28 bestaat niet en heeft ook geen zin.
Je meet niet alleen de romp maar ook alle andere zaken van belang zoals de kwaliteit van je zeilen, etc.
De enige oplossing is dus van je eigen schip zelf een polardiagram maken.
Verder nog nodig een dik kladblok en een pen, en dan maar registreren bij welke windkracht en hoek van de wind je snelheid is.
Hoe meer punten hoe nauwkeuriger het gaat worden.
Je bent even bezig maar je hebt er natuurlijk wel veel aan.
Veel plezier.
Twee weten meer dan een.
Gebruikersavatar
fram
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 30 mei 2012 4:17 pm
Contacteer:

Re: Polar Diagram FS28

Bericht door fram »

Dat een polar diagram geen zin heeft lijkt me niet logisch aangezien bij nieuwe schepen vaak wel een polar diagram wordt geleverd. De kwaliteit en soort zeilen maakt uiteraard uit, dat ben ik met je eens. Ik ga zoals je schreef met een kladblok in de weer. Dank voor je antwoord!
FRAM | NED 8708 | TEAMFRAM.NL
raddraijer
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 14 nov 2011 8:34 pm
Contacteer:

Re: Polar Diagram FS28

Bericht door raddraijer »

Je kunt veel gegevens voor een polar diagram ook halen uit de meetbrief van het watersportverbond, de ORC club. Daar staat bv een FS 28 met 1,6 kiel op, en daarbij staan de voor dat schip bepaalde snelheden op verschillende koersen, en bij verschillende windsterktes.
Zie http://www.noordzeeclub.nl/rating/orc_r ... DC2275.PDF

Wellicht aardig om eens mee te beginnen en je getallen van het blocknote te vergelijken, ik ben ook wel benieuwd of de waardes een beetje in de buurt zitten van de meetbrief.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Sailor09
Berichten: 73
Lid geworden op: za 12 nov 2011 12:37 am
Contacteer:

Re: Polar Diagram FS28

Bericht door Sailor09 »

Mooie vondst!
Jammer dat er niet een FS 28 van 1,20 m diepgang bijstaat.

Er staan nog wel meetbrieven op van een FS 33, een FS 35 en twee FS 34, die laatste met een verschillende handicap.
Het is even zoeken via het menu TC en Orc.
Twee weten meer dan een.
Gebruikersavatar
fram
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 30 mei 2012 4:17 pm
Contacteer:

Re: Polar Diagram FS28

Bericht door fram »

Dank voor de tip raddraijer. Erg handig en een mooi uitgangspunt!
FRAM | NED 8708 | TEAMFRAM.NL
Karel
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 12 sep 2016 1:20 pm
Contacteer:

Re: Polar Diagram FS28

Bericht door Karel »

Omdat wij ook een Friendship 28 hebben was ik ook benieuwd naar de verschillen in prestaties tussen een 120 en 160 kiel. Op het ZeilForum.nl de vraag gesteld of er Polar diagram beschikbaar was voor beide kielen. Een actief forumlid was zo aardig om de polar diagrammen vanuit WinGPS te delen. Bij het vergelijken van de data viel het me op dat de 160 kiel op de ruime rakken een groter snelheidsverschil genereert dan op de aan de windse rakken. Op mijn vraag hierover kreeg ik het volgende antwoord: Het kan zijn door een andere zeilvoering. Deze twee meetbrieven staan in WinGPS, omdat er ooit 2 schepen gemeten waren (160 en 120 cm). De zeilvoering staat er niet bij, maar waarschijnlijk had de 160-boot een spi of halfwinder en de 120-boot niet. Dat verklaart de extra snelheid vanaf TWA 135.
Aan de wind zijn zulke verschillen niet te verwachten, afmeting maximale voorzeil zal meestal een Genua geweest zijn. Daar kloppen de verschillen tussen de 2 soorten kielen dus beter.

Karel van Leeuwen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Karel op wo 15 jun 2022 9:22 am, 2 keer totaal gewijzigd.
Friendship 28 MK3- 596 "UIVER"
Ejeggink
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 31 mei 2020 9:00 pm
Contacteer:

Re: Polar Diagram FS28

Bericht door Ejeggink »

Zijn er polar gegevens voor de friendship 33?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten