bedlengtes en stahoogtes FS28

Moderator: admin

Plaats reactie
Teake
Berichten: 36
Lid geworden op: di 27 jul 2021 8:12 pm
Contacteer:

bedlengtes en stahoogtes FS28

Bericht door Teake »

Goedemorgen allemaal,

Ik zal me eerst even voorstellen: Teake Boogaard, 50 jr, en van plan om ergens volgend jaar een FS28 (of gelijkaardig) aan te schaffen.
Een belangrijke vraag die ik daaraan voorafgaand heb: zou iemand eens de exacte bedlengtes willen opmeten in een FS28 (en de stahoogte).
Ik ben namelijk 1,96m lang, en slaap thuis in een 2,20m bed. Die 2,20m is aan boord natuurlijk niet haalbaar, maar wat is er nou wél exact beschikbaar in de voorkooi? (Ik lig graag naast mijn vrouw 's nachts :-) .)

Verder is natuurlijk de stahoogte ook van belang, die zal zo'n 1,85m zijn. Dat is niet handig, maar wel acceptabel.

En oh ja: op een MKIII (en MKII ook?) lijkt de hondekooi twee persoons te zijn, en daarmee ook als "owners-bed" te kunnen werken. Hoe lang is dat bed in die variant? Doordat er dan geen kopschot staat, lijkt het eenvoudiger mogelijk om daar wat meer lengte te maken.

En nog een laatste vraag (voorlopig): in de MK1 is het keukentje met de schuine spoelbak zo gemaakt, dat het eigenlijk niet goed mogelijk is om een cardanisch oventje op gas te plaatsen. Zijn er voorbeelden van hoe dat te verbouwen is? Of alternatieve oven-oplossingen? (elektrisch oventje op walstroom daargelaten, dat kan altijd natuurlijk).

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

vr.gr. Teake
Friendship 28 (1976) Vennskap.
Gebruikersavatar
admin
Site Admin
Berichten: 223
Lid geworden op: di 08 nov 2011 12:48 am
Contacteer:

Re: bedlengtes en stahoogtes FS28

Bericht door admin »

Dag Teake,
Eindelijk naar de boot geweest dus heb ik e.e.a. kunnen opmeten. Ik heb wel een FS 28 van het eerste uur (1975),en weet niet of er daarna nog wijzigingen zijn doorgevoerd; het zou mij niet verbazen.
De voorpunt is bij mij 186 cm lang. De punt is is 45 cm breed en aan het hoofdeinde 185 cm. Als ik er lig, lig ik een klein beetje diagonaal zodat je net wat meer ruimte hebt. Je zou de ruimte van de deuropening kunnen benutten wat nog wat meer ruimte te creëren. Constructie zelf te bedenken! Het kussen van de kleine zitplaats (deksel van het vak tegen het hoofdschot) in de kajuit zou je hiervoor kunnen gebruiken.
Bij sommige schepen is in de kajuit een tweepersoonsbed gemaakt/aanwezig. Als eenpersoonsbed is een bank 187 cm lang. Als je zelf het deel neemt op de plank naast het bed, kun je dat ook zelf langer maken.

De stahoogte is niet aanpasbaar; ik schat aan mijn eigen lengte dat dat ca. 186-188 cm is.

Wat betreft de keuken, heb ik zelf een koelkast ingebouwd. De oude grote wasbak kon ik daardoor niet meer gebruiken en heb toen een halve wasbak geplaatst. Dat werkt prima. Een koffiekan bijv. kan erin staan en valt niet om. Voor het afwassen gebruik ik toch een plastic bak, die vierkant is.

Ik hoop dat je nu een idee hebt van wat je zou kunnen doen. Succes.
We lezen graag wat je nu precies gaat doen!
Teake
Berichten: 36
Lid geworden op: di 27 jul 2021 8:12 pm
Contacteer:

Re: bedlengtes en stahoogtes FS28

Bericht door Teake »

Hallo Admin,

Dank voor de uitgebreide reactie, en de aangedragen ideeën.
Ik zal toch nog een keer moeten proefliggen in een FS28. Ik had niet het idee dat het slechts 1,86 lang was. Ik dacht er redelijk goed te kunnen liggen.
Aan de andere kant: mocht het inderdaad 1.86 zijn waarin in gelegen heb (en dat zal dan wel), is het kennelijk óók al voldoende. Dat schept dan mogelijkheden!

food for thought....

Dank!
Friendship 28 (1976) Vennskap.
Karel
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 12 sep 2016 1:20 pm
Contacteer:

Re: bedlengtes en stahoogtes FS28

Bericht door Karel »

Beste Taeke

Ik heb van het weekend de achterkajuit/ matras maten voor je opgemeten van mijn Friendship 28 MK3.
Ik weet niet hoeveel lengte je vrouw nodig heeft maar ik denk dat je met jouw lengte prima gaat passen.
voor je vrouw is er onder de kuipvloer minder lengte en hoogte beschikbaar maar jullie willen graag bij elkaar liggen toch :D
maten achterkajuit FS28 MK3.JPG
In de voorpunt is ook meer ruimte bij de MK3 vanwege de andere toilet indeling, ik meet ruim 200 cm in het midden en +/-180 breed

succes met het zoeken ;)
met vriendelijke groet

Karel van Leeuwen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Friendship 28 MK3- 596 "UIVER"
Teake
Berichten: 36
Lid geworden op: di 27 jul 2021 8:12 pm
Contacteer:

Re: bedlengtes en stahoogtes FS28

Bericht door Teake »

Fijn, dank voor het gedetailleerde antwoord.
De zoektocht naar een geschikte en leuke boot gaat gestaag door.
Friendship 28 (1976) Vennskap.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten