schootblok spinaker / genaker aan voetrail?

Moderator: Reinier

Plaats reactie
david
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 02 apr 2017 9:33 am
Contacteer:

schootblok spinaker / genaker aan voetrail?

Bericht door david »

hallo allemaal,

ik vraag met al een tijdje af hoe het best spinaker schootblokken op de fs 26 geplaatst worden.

Is de voetrail hier stevig genoeg voor? Iemand met windkracht 5 de spinaker erop gehad met de schootblokken aan de voetrail?

of is een extra paar dekogen tegen de voetrail aan bij het achterhek de juiste manier?

zijn er fs 26's die hier werf-af een oplossing voor hebben? Iemand daar een foto van?

groet & vast bedankt voor reactie,

David
Wigle.van.der.Meer
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 14 nov 2011 9:35 pm
Contacteer:

Re: schootblok spinaker / genaker aan voetrail?

Bericht door Wigle.van.der.Meer »

Hallo David,op mijn boot zitten hiervoor door de werf gemonteerde z.g.n "schildpad "blokken tussen de lieren en
achter klampen.(zie foto) groeten Wigle.van.der.Meer.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
david
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 02 apr 2017 9:33 am
Contacteer:

Re: schootblok spinaker / genaker aan voetrail?

Bericht door david »

Dank Wigle,

bij mijn boot ziet het er precies zo uit.

ik gebruik deze schildpadblokken al 8 jaar voor de schoten van de fok. eerst door het verschuifbare blok op rails, dan door het schildpadblok en dan naar de lier. Dacht dat ze daarvoor bedoeld waren....

Ik zal deze blokken proberen voor de spischoten, maar denk eigenlijk dat ze dan wat aanlopen omdat de spischoten omhoog gaan.
Gebruikersavatar
Mula
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 19 sep 2021 7:56 pm
Contacteer:

Re: schootblok spinaker / genaker aan voetrail?

Bericht door Mula »

Die keer blokken zijn absoluut bedoelt om de schoot van de fok/genua te begeleiden vanaf de rail. En niet voor een spi schoot.

Ze zorgen ervoor dat de schoot recht naar je lij oog loopt en daardoor beter loopt (en je dus niet door de zijkant van je blok schafield) de spi schoten lopen in een hoek omhoog en daar is dat keer blok weer niet op gemaakt die wil iets keren parallel met het dek.

Wil je het netjes doen moet je +- 0.5 meter achter het wand een bevestigingspunt maken voor de barberhauler en achter een keer blok die ook een hoek omhoog kan geleiden (los blok op oog bijv). De klamp midscheeps op de foto van wigle van der meer is een mooi punt voor de barberhauler.

In de folder zie ik geen duidelijk punt waar het blok zit. Maar heel eerlijk was spinakeren in de jaren 70 nog wel toe aan nieuwe inzichten. Zo zie je in de folder ook geen barberhaulers en loopt de spi boom down buiten het draai punt en moet je dus ook die trimmen met elke trim van de boom.

Wil je snel spiën gewoon de blokken op de voetrail bevestigen. Zo heb ik het al een aantal jaar, en ook op het IJsselmeer en markermeer heb ik nog geen problemen ondervonden met 6bft+. Origineel voert deze boot een vrij bescheiden vliegend voorzeil van zo'n 40m2. Ik heb er een Hagoort spi op van 45m2.

Edit: http://www.teamfram.nl/pampus-regatta-2017/ lijken ook gewoon de voetrail te gebruiken voor allerlei bevestigingen oa spi beslag

"Eigen rant"
Mocht je ooit toe zijn aan een nieuwe mast laat deze dan zo uitvoeren dat je een mast top val hebt voor vliegende voorzeilen. Want wat mij betreft kan een vliegend voorzeil nooit groot genoeg zijn.
Life begins at 20 knots
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten