Afstellen van mastverstaging

Moderator: Reinier

Plaats reactie
Wilbert
Berichten: 4
Lid geworden op: di 13 feb 2018 10:36 am
Contacteer:

Afstellen van mastverstaging

Bericht door Wilbert »

Beste FS club. Ik zou graag wat ervaring & advies hebben over het stellen van de verstaging voor mijn FS26. Ik heb een nieuwe voorstag, en de mast weer geplaatst na de winter, maar hoe nu verder om de spanning in de verschillende stagen goed te krijgen. Is hier een goede manier voor? Ik hoor graag als er iets te delen is hierover.

Met vriendelijk groet,
Wilbert Hartman
Gebruikersavatar
admin
Site Admin
Berichten: 223
Lid geworden op: di 08 nov 2011 12:48 am
Contacteer:

Re: Afstellen van mastverstaging

Bericht door admin »

Even wat recht zetten. Je richt je vraag aan de club, dat mag wel maar het forum kent veel, veel meer deelnemers dan leden van de club, helaas.
Dit forum is opgezet voor iedereen die in een Friendship zeilt, stilletjes in de hoop dat zij ook lid willen worden van de club. Een aantal hebben dat ook inderdaad gedaan, maar eigenlijk nog te weinig. Het forum telt nu 620 deelnemers, waarmee het nut is bewezen. Nu jouw vraag.

Er zijn twee methoden om de strakheid van de verstaging te meten:
1. met een soort drukmeter, waarschijnlijk bij de zeilhandel of mastenmaker te koop;
2. op gevoel.
Voor methode twee: stap eens bij een ander aan boord en voel de spanning.
Te strak heeft geen zin, en pas op dat het dek niet omhoog komt.
Te slap dat zie je bij het zeilen wanneer de lijzijde van de verstaging los staat en beweegt.
Dus ergens daar tussenin zit de goede spanning.
Je kunt dit gaan proberen, en is misschien ook leerzaam. De meeste zeilers hebben zijn meetinstrument niet aan boord, dus ....
Blijft er twijfel, dan kun je altijd nog zo'n apparaat kopen of lenen.
Succes.
Wigle.van.der.Meer
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 14 nov 2011 9:35 pm
Contacteer:

Re: Afstellen van mastverstaging

Bericht door Wigle.van.der.Meer »

Hallo Wilbert,
Mijn boot staat s'winters in de stallings loods,dus de mast gaat er altijd af.
De eerste keer in het voorjaar bij het herplaatsen,de hoofd en ook de baby verstaging(verschillende diktes staaldraad
dus verschillende spanningen)even met een geleende stagspannings meter,de stagen op spanning gebracht,vervolgens
de tussenruimte van de draad enden gemeten(met schuifmaat )en genoteerd.(bak en stuurboord gelijk maken.)
En zo werk ik elk voorjaar met een steeksleutel en schuifmaat,altijd goed.de gewenste spanning staat op de meter
per mm staaldraad dikte aangegeven.Als je ze te zwaar aanzet gaat je wasbak deurtje klemmen!
vriendelijke groet,Wigle.van.der.Meer FS 26 Clochard 373.
Wilbert
Berichten: 4
Lid geworden op: di 13 feb 2018 10:36 am
Contacteer:

Re: Afstellen van mastverstaging

Bericht door Wilbert »

Heren, dank voor de reacties. Ik ga met deze info aan de slag.

Zie ook dat er wel wat uitleg te vinden is nu op het internet. MBV een stagspanningsmeter .... dat is dus erg mooi om te gerbuiken. Eens kijken of ik die van iemand kan lenen. Zie dat ze ongeveer Euro 220 kosten, dus lenen is wel interessant!

Gegroet, Wilbert
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten