zachte plekken in het dek

Moderator: Reinier

Plaats reactie
kat
Berichten: 2
Lid geworden op: di 25 feb 2020 8:23 am
Contacteer:

zachte plekken in het dek

Bericht door kat »

Hoi, ik zeil sinds anderhalf jaar met de Serendipity, een FS van 1981 en merkte vorig jaar zachte plekken in het dek. Ik vermoed dat ik hier beter iets aan doe, dus vroeg ik me af wat er onder zit. Vocht? Rot hout? Kan ik dit gewoon open maken en laten ventileren? Wat spuit ik er daarna best in?

Ik ben wat bang om iets te vinden dat ik zelf niet opgelost krijg dus alle tips welkom!

Kat
zapp
Berichten: 40
Lid geworden op: di 07 jul 2015 4:39 pm
Contacteer:

Re: zachte plekken in het dek

Bericht door zapp »

Bekend verschijnsel, heb ik ook (gehad).

In de eerste plaats: De Oorzaak. Bij mij waren de schroefgaten waar de handreling mee vast zit uitgelubberd waardoor er water in de dubbele wand is gelopen. Houten binnenwerk gaat dan rotten met alle ellende van dien (dek veert door).

De Oplossing: Een zwakke plek boven de voorkooi heb ik versterkt door het plafond open te zagen, daarna alle rotte houtdelen er uit halen. Toen die ruimte opgevuld met enkele lagen triplex met veel epoxy, daarna plafond weer dichtmaken (weer veel epoxy gebruiken).
Dat is een rotklus :(
Bij de volgende zwakke plek heb ik een aantal gaten in het plafond geboord (ik gebruikte een 8 mm boor). En dan met een ijzerdraad (oude fietsspaak) zoveel mogelijk hourot lospeuren en uitfriemelen. Daarna laten drogen en dan door die gaten epoxyschuim naar binnen spuiten (pas op want dat spettert alle kanten op). Is ook een rotklus, maar ja, je moet wat. Je kunt dat spul kopen bij Polyestershoppen of Polyservice. Je zou ook kunnen overwegen om PUR-schuim te gebruiken, maar dat is mij afgeraden want dat schijnt op den duur weer water op te nemen.

En op diezelfde manier heb ik ook die uitgelubberde gaten van de handreling volgeschuimd en weer vastgezet met pluggen. :)
Je mag wel eens komen kijken bij mij (ligt in Lelystad).
kat
Berichten: 2
Lid geworden op: di 25 feb 2020 8:23 am
Contacteer:

Re: zachte plekken in het dek

Bericht door kat »

Langs de binnenkant repareren interesseert me wel. Ik stuur je m'n contactgegevens via privébericht.
bellens
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 14 feb 2020 7:06 pm
Contacteer:

Re: zachte plekken in het dek

Bericht door bellens »

Hey Zap,

ik heb hetzelfde bij mijn boot (FS22) en zit te twijfelen tussen een gaatje maken, hout eruit poeren, en dan porion erin gieten (epoxy hars met zand; wordt keihard) of openzagen en dan opnieuw lamineren. Vergelijkbaar met wat jij hebt gedaan.

Daar dit de eerste keer is dat ik dit doe, zou ik graag even willen bellen met iemand om wat ervaringen uit te wisselen.

Is dat ok met je? indien zo, stuur me dan graag je telefoonnummer.

Alvast Dank
rr.kooger
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 06 sep 2017 6:44 pm
Contacteer:

Re: zachte plekken in het dek

Bericht door rr.kooger »

Het dek van mijn F25 heb ik gerenoveerd door het aan de binnenzijde open te zagen en het balsa te verwijderen.
Zie de foto's bij forum F25. Het was een behoorlijke klus maar met beitel en hamer toch goed te doen.
Het balsa was deels drijfnat en deels droog, hard en vastzittend. Tegen het deklaminaat heb ik schuimplaten geplakt met "dikke" epoxy en daarna de uitgezaagde delen ook. Het geheel heb ik afgewerkt met 10 mm. multiplex.
Omdat ik eerder de bovenkastjes had verwijderd, heb ik ter versteviging ook nog 2 multiplex steunen gemonteerd.
Het resultaat is een stevig en niet meer verend dek. Ik ben er tevreden over.
Mijn F25 Impuls ligt in Naarden en kom gerust kijken.
Ruud Kooger
bellens
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 14 feb 2020 7:06 pm
Contacteer:

Re: zachte plekken in het dek

Bericht door bellens »

gents,

hier een FS22 owner met ook een rotte plek aan de zijkant doordat het bij de reling is gaan lekken. Ik zit er aan te denken om het van de bovenkant te repareren:
1) ruim stuk bovenkant er uit zagen (maar wel de binnenkant laten zitten want de binnenkant is nog zo mooi:))
2) opvullen met triplex of giethars (poly-pur, werd aangeraden door polyservice) en epoxy
3)lamineren en gelcoaten

Klinkt dat als een goed plan?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast