welke maat gennaker

Moderator: Reinier

Plaats reactie
0scar
Berichten: 3
Lid geworden op: za 20 aug 2016 8:18 am
Contacteer:

welke maat gennaker

Bericht door 0scar »

Ik wil graag een gebruikte gennaker aanschaffen voor mijn fs 26. Wat voor maat moet ik dan aanhouden? De voorstag is 9,30 m lang, moet het voorlijk van de gennaker dan ook deze maat zijn , moet het korter of kan het juist nog iets langer zijn. Wie heeft voor mij de juiste maten, ik hoor het graag.
david
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 02 apr 2017 9:33 am
Contacteer:

Re: welke maat gennaker

Bericht door david »

is het inmiddels gelukt met de genaker, reactie beter laat dan nooit :=)

de zeilmaker zei er bij mij dit over:

Wat de gennaker betreft zou je kunnen kiezen voor model 1 uit onze standaard range. Deze zijn erg scherp geprijsd en model 1 heeft een voorlijklengte van 9.35m. 10cm langer dan de maximale ruimte die je hebt. Aangezien je een gennaker nooit met een volledig strak voorlijk vaart zou dit kunnen en dan profiteer je van de maximale oppervlakte.

PERSOONLIJK zou ik echter gevoelsmatig een voorlijklengte aanhouden die net wat minder is dan de maximale ruimte. Geen praktijkervaring,

de gemeten ruimte was van het punt waar de spival de mast in gaat tot het boegbeslag.

groeten,

David
Gebruikersavatar
Mula
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 19 sep 2021 7:56 pm
Contacteer:

Re: welke maat gennaker

Bericht door Mula »

Wellicht een beetje laat.
Het is belangrijk om even vast te stellen of je daadwerkelijk een gennaker bedoelt (asymmetrische spinnaker) of spinaker op beweegbare boom.

Bij een gennaker hoort het voorlijk langer te zijn dan de lengte tussen de val en de tack van de boot omdat een gennaker met een bol voorlijk gevaren dient te worden zodat je er ook nog wat aan hebt op lagere koersen. Staat het voorlijk strak dan kan je net zo goed en halfwinder nemen die je hijst langs je voorstag. (Voor een spi geld overigens het zelfde maar dan is de boom het punt van je meting).

Nog belangrijker naar mijn mening, is het punt of je boot er voor uitgerust is. Regelmatig zie ik oudere boten met een gennaker (of mishandelde spinaker) die direct met de tack op de boeg word gehesen. Dit zorgt ervoor dat gijpen vrijwel onmogelijk is omdat je dan je zeil plus schoot tussen zo'n 20cm voorlijk gen en voorstag moet trekken, en dan hebben we het nog niet eens over de preekstoel. Kortom voor een gennaker heb je een gennaker boom nodig. En dan is het punt van de boom en de plaatsing van de val de leidende draad voor je voorlijk lengte. Hoeveel langer dat dan moet zijn kan je beter aan een zeilmaker overlaten die daadwerkelijk verstand heeft van vliegende voorzeilen.

Naar mijn ervaring op verschillende boten. Is een goed vliegend voorzeil simpelweg zeer specifiek gemaakt voor je boot. En zijn vliegende voorzeilen van andere schepen vrijwel nooit zonder gedoe 1 op 1 over te zetten.

De enige zeilmaker waarmee ik ervaring heb mbt nieuwe vliegende voorzeilen is hagoort, en op verschillende scheepstypen staan die er heel goed op. Maarja n=1 enzo
Life begins at 20 knots
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten