achter verstaging

Moderator: Reinier

Plaats reactie
iryawitch
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 01 jul 2012 6:34 pm
Contacteer:

achter verstaging

Bericht door iryawitch »

dit najaar bij het mast neerlaten heb ik gemerkt dat de achterverstaging van mijn FS 26 aan de achterkant los in het polyester zat.
het betreft een rvs oog met hieraan een draadeind, ik weet niet zeker of in het polyester een moer of ankerplaat verwerkt zit.
ik kan het schroefdraad er gamakkelijk uithalen, voel zeker geen draad en kan hem ook niet meer vastdraaien.

ik zou graag willen weten wat de juiste manier is om dit weer vast te krijgen, is er bv een mogelijkheid om er een soort insert in te maken of is de constructie dan te zwak?

graag hoor ik eventuele oplossingen

Roel
FS26_Barracuda
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 10:03 am
Contacteer:

Re: achter verstaging

Bericht door FS26_Barracuda »

Hoi Roel, dit zijn inderdaad (2) U-vormige bouten met aan de onderkant een plaatje RVS als contraplaat.
Ik denk dat bij jou de moeren losgetrild zijn door het trillen van de motor. Als je jezelf achterstevoren in de hondenkooi wurmt (neem een zaklampje mee haha) dan kan je er goed bij! Ik zou dus aan de onderkant weer een paar dikke carter-ringen of desnoods een strip aluminium met twee passende gaten monteren. Gebruik wel gelijk zgn "zelfborgende moeren" en draai deze met een pijpsleuteltje aan.
Maar goed dat je het opgemerkt hebt, de zalingen van de mast bij de FS26 staan niet heel erg naar achteren "gepeild" dus de achterstag doet behoorlijk dienst, ook al om de mast wat kromming te geven. Groetjes, Hielke (zonder FS26 sinds vorig jaar)
Hielke van Oostrum

Hurley 800 #354
"Arion" @ WV Schiphol Aalsmeer

ex FS26 "Barracuda" kielmidzwaard :-)
Wigle.van.der.Meer
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 14 nov 2011 9:35 pm
Contacteer:

Re: achter verstaging

Bericht door Wigle.van.der.Meer »

Hallo Roel,de werkwijze die Hylke voorstelt is helaas wel de enige oplossing alleen nog veel lastiger.
Vanuit de hondekooi kom je er niet(tussenschot) je zult als een waar slangenmens,ruggelings in de
Bakskist moeten liggen.De keuze van bak of stuurboord hangt af of je links of rechts handig bent.
Doe het met z'n tweeën" zodat iemand jou de gereedschappen kan aangeven en hulp kan halen,
Voor het geval je klem komt de zitten. Sterkte wenst.



Vr.gr.Wigle.van.der.Meer. FS 26 Clochard 373
FS26_Barracuda
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 10:03 am
Contacteer:

Re: achter verstaging

Bericht door FS26_Barracuda »

Er zijn twee uitvoeringen hondekooien (aan SB) bij de FS26: met en zonder deurtje.
De uitvoering zonder deurtje loopt door tot aan de spiegel... Op zo'n 50 cm afstand (aan de achterkant) van de spiegel zit een 10-20cm hoog schot.
Als je jezelf achteruit in de hondenkooi wurmt, kan je -op je rug liggend- met je armen naar boven bij de onderkant van de U-bout waar de achterstag mee vast zit.
Dit weet ik heel zeker want ik had een kleine lekkage op de scepterpotten aan de spiegel.
Je moet inderdaad met z'n tweeen zijn. Het is effe prutsen maar goed te doen, ook omdat je redelijk wat hoofd-ruimte hebt in de hondenkooi (ik kon er zelfs rechtop in zitten om de achterkant van het electra schakelpaneeltje te reparereren) Voor de goede orde: ik ben 1mtr93 en +85 Kg ;-)
NB dat kleine schotje aan SB achterin is vaak verrot, door inwatering onder/in het polyester matje wat 'm op z'n plaats houdt.
Ik vond het vanuit de BB bakskist veel moeilijker om bij de spiegel te komen (hier zat ook onze bilgepomp en het bedieningspaneel van de motor), maar het is het proberen waard.
Good luck!
Hielke van Oostrum

Hurley 800 #354
"Arion" @ WV Schiphol Aalsmeer

ex FS26 "Barracuda" kielmidzwaard :-)
iryawitch
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 01 jul 2012 6:34 pm
Contacteer:

Re: achter verstaging

Bericht door iryawitch »

Dank jullie voor de uitgebreide informatie.
Ik had zoiets verwacht maar altijd fijn om dingen zeker te weten.
Dit lijkt me een prima klus om samen met mijn zoon van negentien te doen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten