Koelkast bouwen

Moderator: admin

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mike Wazowski
Berichten: 24
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 3:22 pm
Contacteer:

Koelkast bouwen

Bericht door Mike Wazowski »

Ik zou graag een koelkast (compressor met verdamper set' willen maken van de (koel)bak in de keuken. Is dit mogelijk en heeft iemand tips of foto's?
Friendship 25 → Friendship 28
Sailor09
Berichten: 73
Lid geworden op: za 12 nov 2011 12:37 am
Contacteer:

Re: Koelkast bouwen

Bericht door Sailor09 »

Wat je wil dat kan natuurlijk wel. Ik heb het wel meer gehoord, maar wie ook al weer? Zelf heb ik een campingkoelkast op12/230 volt ingebouwd zodat de deksel gelijk valt met het blad van de keuken. De hele lay-out moest worden aangepast en er moest een kleiner spoelbak in. Maar het werkt.
Ik vond nog een artikel over het inbouwen, misschien heb je hier wat aan.
Koeling.pdf
Sailor09
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Twee weten meer dan een.
Gebruikersavatar
Mike Wazowski
Berichten: 24
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 3:22 pm
Contacteer:

Re: Koelkast bouwen

Bericht door Mike Wazowski »

Alvast bedankt voor je reactie en het document.
Ik zag dat er voor de "box" een houten plaat zit. Heb je die ook verwijderd en gaat zoiets makkelijk?
Friendship 25 → Friendship 28
Veensma
Berichten: 3
Lid geworden op: di 22 nov 2011 8:55 am
Contacteer:

Re: Koelkast bouwen

Bericht door Veensma »

Beste heer Wazowski,

In de zomer 2010 heb ik in de koelbak van onze Friendship 28 zeer succesvol een compressor met losse verdamper ingebouwd. Deze setjes zijn verkrijgbaar bij de betere watersportzaak.
Voor nadere info kunt u mij eventueel een mailtje sturen (gebruik onderstaande knop), waarna ik u telefonisch het één en ander even kan toelichten. Wij zijn zeer tevreden over het resultaat en willen deze koelkast niet meer missen!

Met vriendelijke groet,

Arjen Veensma

Catalijne
Friendship 28
fred
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 14 nov 2011 7:37 pm
Contacteer:

Re: Koelkast bouwen

Bericht door fred »

In onze 28 zit ook een koelkast op deze manier ingebouwd en deze werkt uitstekend, De compresser zit op een plankje met steunen in de bakskist en daar deze vrij hoog zit heb je er geen last van en kun je er toch goed bij. Als je eens wilt komen kijken de boot staat op de kant in Leimuiden.
raddraijer
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 14 nov 2011 8:34 pm
Contacteer:

Re: Koelkast bouwen

Bericht door raddraijer »

Vandaag ben ik een langs geweest bij Fred om wat foto's te maken van hoe de koelbox en compressor bij hem zijn ingebouwd.

Eigenlijk tamelijk eenvoudig: de compressor zit in de bakskist onder de rand van het dek. Daar hoor je hem niet, en er is voldoende ventilatie.

Afbeelding

Het koelelement zit in de koelbox tegen de achterwand. De thermostaat zit erboven. Het deksel van de bak heeft wel wat extra isolatie gekregen.

Afbeelding

Met dit voorbeeld ga ik ook maar eens aan de slag. Ik zag dat deze compressor met een koelplaat te koop zijn als Waeco CU-55 voor ca. 355 euro (na wat zoeken..).
Gebruikersavatar
Mike Wazowski
Berichten: 24
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 3:22 pm
Contacteer:

Re: Koelkast bouwen

Bericht door Mike Wazowski »

Ik kon helaas zaterdag niet dus ik moet nog een nieuwe afspraak maken. Duidelijke foto's.
Zit er om de koelbox ook isolatie of is dat al vanaf de "fabriek" gedaan?
Friendship 25 → Friendship 28
Gebruikersavatar
Mike Wazowski
Berichten: 24
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 3:22 pm
Contacteer:

Re: Koelkast bouwen

Bericht door Mike Wazowski »

Beste raddraijer,

Ik heb de set ook besteld in Friesland. Waarschijnlijk hebben we geluk gehad om dat een andere watersportwinkel (te Rotjeknor) aangaf dat dit oude prijzen van 2011 zijn. :P

Ik heb besloten om de koelbox aan de binnenkant te gaan isoleren. Dit kost wel wat ruimte maar het is waarschijnlijk niet mogelijk om de boel aan de buitenkant te isoleren.

Helaas vriest het nu buiten, dus echt opschieten, met lijmen e.d., doet het niet. Maar we hebben wel koud bier bij het klussen! :mrgreen:

Groet,

Frank
Friendship 25 → Friendship 28
Jelle Kok
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 7:56 pm
Contacteer:

Re: Koelkast bouwen

Bericht door Jelle Kok »

Ik heb een aantal jaren geleden een koelaggregaat ingebouwd in de koelbox van m'n 28 mk3. Was best een klus. Spoelbakje weggehaald, houten plaat die voor koelbox zit tijdelijk weggehaald, gat in de zijwand en daarin de verdamper geplaatst. Om niet teveel ruimte in de koelbox te verliezen zit de verdamper half binnen en half buiten de box, ik heb daartoe een plastic serre aangebouwd (deel van een Ikea ladenkastje). De compressor zit op een dwarsbalk onderin het aanrechtkastje. Tenslotte heb ik de koelbox rondom ingepakt met min. 5cm piepschuim, die isolatie is m.i. erg belangrijk.

M.v.g. Jelle Kok
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten