helmstok

Moderator: admin

Plaats reactie
Ploengs
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 01 mei 2013 10:03 pm
Contacteer:

helmstok

Bericht door Ploengs »

Van mijn boot staat de helmstok niet precies in het midden als ik rechtdoor vaar. Het roerblad staat wel netjes in het midden, dus ik zou de helmstok eigelijk iets willen draaien.

Weet iemand hoe het rvs deel op de as bevestigd zit? Er zit een bout in dus ik neem aan dat deze met een poelietrekker er af kan, weet iemand hoe dat zit?
Gebruikersavatar
admin
Site Admin
Berichten: 223
Lid geworden op: di 08 nov 2011 12:48 am
Contacteer:

Re: helmstok

Bericht door admin »

We willen je graag helpen. Helaas is het niet zo dat alle FS 28 hetzelfde zijn uitgerust.
Misschien kan je van dat onderdeel een foto plaatsen, dan zien we welke je hebt.
Ploengs
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 01 mei 2013 10:03 pm
Contacteer:

Re: helmstok

Bericht door Ploengs »

IMG_0004.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
admin
Site Admin
Berichten: 223
Lid geworden op: di 08 nov 2011 12:48 am
Contacteer:

Re: helmstok

Bericht door admin »

Mooi, dat is duidelijk. Je hebt dezelfde als op mijn schip.
Het is vreemd dat je helmstok niet in het midden staat. Wat kan er aan de hand zijn, het lijkt me dat dit niet altijd zo geweest is.

Dat doet mij denken aan een situatie die ik heb meegemaakt tijdens harde wind met de 24 uurs race. Op een gegeven moment moest ik de helmstok 45 graden opzij houden om rechtdoor te kunnen varen. Zeer extreem in vergelijkking met jouw geval. Ik heb de race voortijdig afgebroken. Ik durfde de helmstok ook niet te gebruiken.

Wat kan er aan de hand zijn?
De mooie rvs roerkoning met de helmstok erop gaat onderdeks buiten jouw zicht over in een gasbuis, dus gewoon ijzer. Deze was bij mij precies op de waterlijn waar die het schip uitkomt en in het roer gaat half afgescheurd.
Ik heb zo'n idee dat het bij jouw ook het geval is. Daarom zou ik voorzichtig zijn. In Denemarken heb ik een schip op de kant zien staan die zijn hele blad kwijt was. Hij moest daar ook een tijdje blijven want er was geen reserve en moest in Balk gemaakt worden.

Het vaarseizoen is bijna voorbij en waarschijnlijk laat je je schip op de kant overwinteren. Dan is het tijd om de roerkoning te controleren.
Je kunt het misschien ook voelen als je zelf even te water gaat, misschien staand op de zwemtrap.

Als er inderdaad een scheur in zit, moet het roer eraf. Doe dat als het schip nog in de kraan hangt want je hebt er veel ruimte nodig om het onder het schip uit te krijgen. Als die eenmaal op de kant staat lukt dat niet meer.

Het roer heb ik naar een werf in de buurt gebracht. Deze heeft een zo lang mogelijk scheepsas van 25 mm in de gasbuis aangebracht en op verschillende plaatsen daaraan vastgelast. Het roer heb ik op twee plaatsen weer zelf met polyester dichtgemaakt, topcoat erover, wat epoxyprimer en weer in de antifouling gezet.
Het doorroesten van de pijp zou nu geen effect meer hebben.

We horen graag wat er bij jouw aan de hand is.
Veel succes.

PS. jouw idee van bijdraaien heeft geen zin omdat roerkoning en blad een geheel is.
Ploengs
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 01 mei 2013 10:03 pm
Contacteer:

Re: helmstok

Bericht door Ploengs »

Ik denk dat je mijn vraag niet goed begrepen hebt; ik wil graag weten hoe het gaffeltje (waar de helmstok aan vast zit) op de roerkoning bevestigd zit. Zoals je kunt zien zit deze vast met 1 bout bovenop. Kan die gaffel er makkelijk af, is het een spline as of met een spiebaan, vierkant oid?

Ik zou dus de gaffel tov de roerkoning iets willen verdraaien.

Ik vaar al 4 jaar met de boot, geen roerproblemen verder gemerkt. Zoalsje op de 2e foto kan zien is de roerkoning (as) op de plek waar deze het roerblad ingaat netjes glimmend dus vlgs mij wel RVS. De hennegatkoker is wel staal maar die lijkt verder goed vast te zitten. Ik had dat al gecontroleerd.

Als jij je roer hebt verwijderd, moet die gaffel er toch ook af?
Hoop dat mijn vraag zo duidelijker is.

gr. Peter
IMG_2995.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
admin
Site Admin
Berichten: 223
Lid geworden op: di 08 nov 2011 12:48 am
Contacteer:

Re: helmstok

Bericht door admin »

Sorry dat je dacht dat ik je vraag niet had begrepen.
Allereerst, kun je gemakkelijk zelf ontdekken hoe het in elkaar steekt door de bout los te draaien en het gaffeltje eraf te trekken.
Soms gaat dat niet gemakkelijk: schoen er tegen of voorzichtig met een hamer.

Dan zie je dat de as voor een klein stukje schuin is weggeslepen. Dus een stukje draaien kan niet.
Dat laatste wist ik al, waarom ik naar een andere oorzaak ging zoeken.

Het stukje roerkoning op de foto is inderdaad glimmend en strak, doorrotting zou je niet verwachten.
Misschien toch een keer met een magneetje uitvinden of het inderdaad rvs is (ik hoop het voor je).

Een andere mogelijkheid zou kunnen zijn dat de as in het roerblad enigszins loskomt.
Iets anders kan ik niet bedenken.

Is de stand van de helmstok altijd al zo geweest?
Ploengs
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 01 mei 2013 10:03 pm
Contacteer:

Re: helmstok

Bericht door Ploengs »

Ja. De helmstok staat tov het roerblad ongeveer 10 graden verdraaid. Het lijkt mij dus niet dat de as in het roerblad verdraaaid is; meestal zitten daar strippen in gelast en die zouden dan uit het blad steken.
Toen hij op de kant stond het ik gecontroleerd dat er geen ruimte tussen roerblad en hemstok zat.
Ik zal morgen proberen de gaffel er af te krijgen.
Ploengs
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 01 mei 2013 10:03 pm
Contacteer:

Re: helmstok

Bericht door Ploengs »

Inderdaad een schuin stuk aan de as en gaffel. Dan is er maar 1 mogelijkheid: de roerkoning zit niet goed gemonteerd in het roerblad.
Dat is mij teveel werk; ik laat het maar zo :shock:
Gebruikersavatar
admin
Site Admin
Berichten: 223
Lid geworden op: di 08 nov 2011 12:48 am
Contacteer:

Re: helmstok

Bericht door admin »

De vraag was het altijd al zo blijft open.
Ik kan me niet voorstellen dat het schip zo is afgeleverd. Maw. wat is er indertijd gebeurd.
Je kan het zo laten maar dat kan betekenen dat je een keer opeens voor een verrassing komt te staan.

Als het schip eruit gaat hoef je alleen de helmstok met gaffel eraf te halen en onderaan het roerblad de hak waarin het blad rust te verwijderen. Dat valt het roer er zo uit.

Als ik jou was zou ik het zekere voor het onzekere nemen. Dan kom je erachter wat er is, en kun je de zaak veranderen. Dat lijkt me een stuik lekkerder varen.

Ik hoop nog van je te horen.
Ploengs
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 01 mei 2013 10:03 pm
Contacteer:

Re: helmstok

Bericht door Ploengs »

Planning is dat de boot deze winter in het water blijft. Volgend jaar zal ik er zeker weer aandacht aan geven.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten