Oude vragen en antwoorden

Moderator: ruudje

Gesloten
lochlan
Berichten: 4
Lid geworden op: do 10 nov 2011 8:56 pm
Contacteer:

Oude vragen en antwoorden

Bericht door lochlan »

Lees eerst deze vragen alvorens een nieuw topic te plaatsen!


1. Heeft de friendship een eigen nummer? 9-10-2006

Ik heb nog een vraagje. Weten jullie misschien of de friendship een eigen nummer zoals een
rompnummer/HIN hebben en zo ja waar deze kan staan? Ik weet wel dat het zeil een nummer heeft
maar ik weet niet of dit ook dat nummer is of een totaal ander nummer. Het gaat hier om een
friendship 23. Michel van Soest

Reactie 1:
Ik weet wel dat er in de meeste Friendships een bouwnummer staat op een plaatje, wat meestal
achterin de kuip gemonteerd is onder de helmstok. Dit is dan het zelfde als het zeilnummer.
Nicolien

Reactie 2:
Mijn plaatje achterin vermeldt alleen de fa. Meijer in Balk (met adres en het zeer oude
tel.nr.) maar bevat geen nr. van de boot zelf. Ik heb dat zelf ook niet bij andere ex. gezien.
Veelal moest ik het doen met het zeilnr. Jaap Bakker


2. Lekkage bij de roerkoning 14-7-2009

Ook ik heb helaas lekkage aan mijn Friendship 23 en opzoek naar tips om het te fiksen.
Bijgevoegd twee foto's die volgens mij genoeg zeggen over mijn probleem. Chris Koene
(vervolg)
Bedankt voor de moeite die je voor mij en mijn bootje gedaan hebt. Aan de hand van een tip als
reactie op mijn email aan jou heb ik een poging gedaan mijn bootje te maken en één ritje heeft
het in ieder geval al volgehouden en ik ben ervan overtuigd dat het lek voorlopig verholpen is.
Ik heb de lekkage als volgt verholpen (voor de duidelijkheid zie foto's):
- PVC buis open gezaagd in twee helften
- Zowel de binnenkant van de PVC buis als het Roerkokersgat ruimschoots met Dakgootkit bedekt
- Beide helften van de PVS buis over het Roerkokersgat geplaatst zodat het weer een hele PVC
buis werd
- Zowel onder als boven de PVC buis vastmaken met slangklemmen.
Nu is het roerkokersgat een stuk hoger zodat er geen water meer door naar binnen komt.
Chris Koene


3. Vervangen raamrubbers 23-1-2008

Ik ben op zoek naar goede vervangende raamrubbers voor een Friendship 23. Ik zou graag van
mensen vernemen welk type rubber (merk type nr. en/of afmetingen), zij gebruikt hebben om deze
te vervangen. Ik zelf heb na vervanging nog lekkage dus wil ik nu het juiste type gebruiken
voor de vervanging.
Ik heb wel op het internet een goede beschrijving gevonden voor het plaatsen en het bepalen van
de afmetingen, zie link:
http://www.leisureclubholland.nl/raamru ... vangen.htm. Opvallend hier is dat hier ook de
dikte van de ziel als belangrijk wordt aangemerkt. Zelf heb ik inmiddels de profielen van
DGrubber gevonden: http://dgrubber.nl/upload/pdf/1191843681.pdf Robert


4. Mast strijken 12-8-2007

Ik heb vorige week een FS 23 gekocht. Erg blij mee, maar nou wil ik eigenlijk wel mijn mast
strijken wanneer ik dit wil, zodat ik ook onder meerdere bruggen door kan. Kan iemand mij
vertellen hoe ik ervoor kan zorgen dat dit makkelijker gaat. We hebben het met de hand
geprobeerd, maar dat is nou niet echt iets wat we geregeld willen doen. Zelf denk ik aan een
strijksysteem. Kan iemand me hierover adviseren? Diana.

Reactie:
Er staat een fotohandleiding van het maststrijken onder de Oude vragen en antwoorden van de
FS 28, bij vraag 16.


5. Mast verloren - nieuwe mast? 11-8-2006

Wij zijn in het bezit van een FS 23. Afgelopen week waren wij op het IJsselmeer. Door een stag
breuk is ons complete tuig verloren. We zijn op zoek naar technische gegevens met betrekking op
mast lengte en giek lengte ed. Kunnen jullie ons aan deze informatie helpen? Henk de Vries


6. Roer verloren 23-11-2005

Ik ben afgelopen weekend mijn roer verloren op de Randmeren. Hij is op de één of andere manier
losgetrilt. Wie weet waar ik een andere vandaan kan halen of laten maken? Stephan

Reactie:
Er is geen werf meer die het roerblad heeft liggen of het zo kan maken.
Je zou het kunnen proberen bij de huidige Friendshipwerf in Lemmer: http://www.friendshipyachts.nl
Ik geef je echter weinig kans. Ik zou het volgende doen.
Ik hoop wel dat je nog wat over hebt van het oude roer. Hoe meer hoe beter. Al was het alleen
maar de helmstok en de roerkoning. Het einde van het vaarseizoen is genaderd. Vind een FS 23
die de kant op gaat en meet daar het roer op. Zoek een machinefabriek die het voor je wil
maken. Ik denk dat dit de goedkoopste oplossing is.
Is er meer kwijt en kan je het niet aangegeven wat de machinefabriek moet maken, dan kan je
beter naar een jachtwerf gaan. Louis

Reactie:
Het roer is gelukt, we hebben de achterkant op laten hijsen door de lier die op een schotter
zit en zo konden we er met een klein bootje aan de onderkant goed bij. Aangezien er heel veel
roest op zat, hebben we met een slijptol de kraag doormidden moeten zagen zodat de borgschroef
los kwam. Het was een zware klus, maar zeker de moeite waard.
Hoe word je lid van de friendshipclub? Want iedereen is je zo behulpzaam, dat maak je bij
andere (grotere) schepen niet zo mee. Nogmaals bedankt voor de info die je stuurde, dat heeft
zeker geholpen. Stephan van Gent

Nagekomen reactie: zie ook de tekening in vraag 7! Louis


7. Gegevens van het roerblad achterhalen 1-9-2008

Ik sta op het punt om een FS 23 uit 1979 te kopen. Tijdens de bezichtiging zag ik dat het roer
eigenlijk vervangen moet worden. Nu ben ik bij machte om dit zelf te maken alleen is niet
mogelijk om te achterhalen hoe dik het materiaal moet zijn geweest, en of hoe zwaar het roer
moet worden Het leek mij ook handig om dit gelijk van RVS te maken.
Heeft iemand gegevens omtrent de dikte van het roer of eventueel technische tekeningen hiervan.
En wat materiaalkeuze (staal, rvs304, rvs316 warm of koudgewalst) en/of ervaring betreft is ook
alle info welkom. E. Wiersema

vervolg nieuw roerblad: (zie ook website Friendshipclub onder techniek, FS23 roer/nieuw roer
voor foto's en tekeningen, Mod.)

Reactie:
Allereerst allemaal hartelijk dank voor jullie ondersteuning tijdens mijn zoektocht, en
aanschaf van onze Friendship 23.
Hieronder vinden jullie wat informatie omtrent het vervangen van het roer.
Louis vroeg mij om mijn bevindingen te mailen voor de Flitsen en misschien ook voor toekomstige
'roervervangers'. Vandaar dat het enigszins uitgebreid is.
Ik dacht dat de rest van jullie het ook wel interessant zouden vinden ivm. de activiteiten bij
de club.
Afgelopen vrijdag heb ik de losse spullen alvast uit de boot gehaald, en het roer incl.
lagering er onder weg gezaagd ivm. de slechte kwaliteit hiervan.
Aangezien de boot op een winterbok staat hebben we besloten om het roer eraf te zagen, anders
hadden we de boot aan de achterzijde een heel eind omhoog moeten brengen.
Hierna heb ik het roer opgemeten en op tekening gezet.
Tekening roer FS23.jpg
Alleen de dikte van het roer was niet meer te meten, en dit is volgens mij de enige maat die
ontbreekt op de tekening.
Over de dikte heb ik contact gehad met Jaap Bakker die dit euvel al eens bij de kop heeft
gehad.
Hij mailde mij dat zijn roer inmiddels van 4 mm gemaakt was maar dat hij in het begin last
heeft gehad van het "zingen" van het roer. Dit probleem schijnt hij nu niet meer te hebben.
Nu heb ik mijn roerblad inmiddels gemaakt van 3 mm RVS plaat. Ik realiseer mij dat dit relatief
dun is maar het is het enige wat ik nu heb. Om hier stevigheid in aan te brengen laat ik de
roerstang iets verder doorlopen en las ribben in de stromingsrichting aan waardoor het nagenoeg
onmogelijk wordt om te torderen.
De roerstang ga ik maken van RVS-staf rond 25 mm omdat rond 26 mm (orgineel) niet standaard te
koop is.
Dit lijkt mij geen probleem aangezien de helmstok vastzit met een M8 boutje en dat is mijn
inziens het zwakste punt van het roer.
De lagers zijn gemaakt van "werkstof", dit is een vezel versterkt bruinkeurig kunststof waarvan
ik de originele benaming niet ken.
Het zijn cylinders van 42,5 mm hoog en hebben een buitendiameter van 35 mm (dit is een
perspassing).
De binnendiameter ga ik 0,1 mm groter maken dan de as.
Aan de bovenkant zit een bronzen ring met een diameter van 41.5 mm en is 15 mm hoog en wordt
geborgd door een RVS-boutje van 6 mm die dwars door de roerstang heen loopt.
Deze zorgt ervoor dat het roer er niet onderuit valt.
Dit waren de gegevens omtrend het roer.
Wat betreft de tekening, dit is met de hand gedaan omdat ik geen tekenprogramma heb en hier ook
geen kennis van heb.

(zie hiervoor http://www.friendshipclub.nl/site onder techniek, fs23 roer / nieuw roer, Mod.)

Ik hoop dat jullie er wat aan hebben.
Aanstaande vrijdag ga ik de raamrubbers vervangen.
Als jullie het leuk en interessant vinden kan ik hier ook wat gegevens en maten van doorgeven.
Ik hoor het wel. Emiel Wiersema


8. Zeilmaten van een FS 23 20-10-2006

Kan iemand mij de zeilmaten geven van een Friendship 23?
J-maat (lengte voordek)
I-maat (voorstag)
E-maat (onderlijk grootzeil)
P-maat (voorlijk grootzeil)
T-max maat (punt waar spi-val uit de mast komt - voorpunt van de boot) Gerard Slingerland



9. Zeilen kunnen bedienen vanuit de kuip 21-7-2005

Ik ben sinds enige jaren in het bezit van een FS 23 bouwjaar rond 1978. Een set nieuwe zeilen
is eigenlijk een must. Het is mijn bedoeling om de zeilen te bedienen vanuit de kuip, dit
betekent dat er diverse aanpassingen moeten komen.
Daarnaast wil ik e.e.a. combineren met een rolfok, uiteraard met als doel meer zeilgemak.
Wie heeft hier ervaring mee of kan mij hierover nader informeren. Klaas Wielinga


10. Nieuw roer? 6 juli 2003

Mijn friendship 23 heeft een aantal jaren op de wal gelegen. Nu ben ik bezig de boot vaarklaar
te maken maar het roer zit muurvast, omdat de teflonlagering door roestvorming van de roeras is
uitgezet. Ik vrees nu dat het gehele roer moet worden gedemonteerd. Het roerbeslag heb ik
losgehaald, maar de borging aan de bovenzijde krijg ik niet los. Wie heeft hier ervaring mee,
of weet een adres waar deze reparatie kan worden uitgevoerd?
Inmiddels heb ik met grof geweld het roer kunnen demonteren. Met een 'moordenaar' de borgring
aan de bovenzijde losgewrikt en aan de onderzijde het roer met dezelfde 'moordenaar' in
beweging gekregen en uiteindelijk langzaam eruit gedraaid. De as was inderdaad zo'n 3 mm
ingerot. Hoewel ik denk dat na schoonmaken het roer nog steeds bruikbaar is overweeg ik toch
het roer te vervangen.
Graag wil ik de FS 23 leden eens willen raadplegen of er iemand is die ooit een ander roer heeft
laten maken. Naam en adres zou welkom zijn. Rob Stalfoort

Reactie:
De koker waarin het roer draait, kent aan de bovenzijde (op achterdek) een grote moer,
geschroefd op een pijp die door de boot heen loopt en onderin in het polyester is
in-/vast"gesmeerd". Dit is in de binnenzijde achterin goed te bekijken. In mijn geval betrof
het een (roestvrij-?)stalen pijp. De borgmoer bovenop dient m.i. vooral om het achterdek af te
dichten en goed vast op te sluiten in het achterdek.
Direct onder deze moerborging aan de bovenzijde zit oorspronkelijk een bronzen bus in deze
stalen roerkoker met een buitendiameter die precies maar wel goed klem zit in de roerkoker en
een binnendiameter die veelal nauw is/was afgestemd op de dikte van de roeras. De vorm van de
binnenzijde van deze bronzen bus was bij mij mooi rond, een indicatie dat daar in feite niets
mis mee was, maar mijn roeras was beduidend smaller (geworden). Kortom veel speling.
Ik meldde al dat mijn roerblad en roeras niet zo best meer waren, dus de keuze voor een nieuw
roestvrijstaal roer. Roestvrijstale assen (zo vernam ik) worden veelal aangeleverd/gemaakt met
een vaste maat: 25 of 30 mm. diameter. Ik koos voor 25 mm, aangezien 30 mm. absoluut niet zou
passen. De bronzen bus kende nl. een binnendiameter van 28 mm. We hebben nog wel getracht
getracht deze bronzen bus van onderuit door de roperkoker naar boven er uit te tikken (niet
hard, anders krijg je snel beschadigingen), het lukte niet. Warmstoken was ook geen optie.
Uiteindelijk is een aparte hulpbus (dik 1,4 mm) gedraaid met een kraag bovenop, om de ruimte
tussen bronzen bus en roeras op te vangen. De kraag er boven op (ca. 3 mm. dik) is om te
voorkomen dat deze hulpbus in de roerkoker weg zou zakken. Dat alles ingesmeerd met kopervet:
het ging perfect.
Een dergelijke optie is ook aan de onderzijde te maken (kwestie van goed tevoren meten en een
minimale speling van slechts enkele tIenden millimeters overhouden). Deze bus kun je flink
langer maken zodat je zeker weet dat deze onder in de roerkoker blijft zitten, daarbij aan de
onderzijde een redelijk dikke kraag maken, die kan rusten op de bovenrand van het roerblad
zelf. Ook hier kopervet gebruiken, en alle speling in het roer is er uit.
Veel succes met de restauratie. Jaap Bakker


11. Gezocht bouwtekeningen en schema's etc van de FS 23.

Ik ben sinds kort een trotse bezitter van een FS 23 en wil deze zo ver het kan naar originele
staat restaureren Vaak kom ik objecten tegen waarvan ik weet dat ze bij de boot horen, maar dat
ik niet weet hoe deze objecten gebruikt worden of waar voor het dient.
Het zelfde geld bijvoorbeeld voor een gat op de voorplecht naar de kajuit toe, deze is dicht
getapet en ik heb er totaal geen idee van wat daar eerst zat.
Daarom zou ik graag in contact willen komen met een friendship 23 bezitter welke mij
fotografische of bouwtechnische informatie zou kan en wil verschaffen. Michel van Soest

Reactie:
Ik zal je moeten teleurstellen: ik ben zelf al jaren op zoek naar bouwtekeningen en schema's
van de FS 23. Helaas.
Wel denk ik meer en meer, door vragen te stellen, te weten ben gekomen over de FS 23 (en anders
weten diverse andere leden van de club ook wel antwoorden).
Het gat op de voorplecht is geen gat maar een luik dat met een deksel (mat licht doorlatend)
werd afgesloten.
Vele FS 23 hebben dat nog wel intact.
Her en der in Nederland zijn nog wel exemplaren te vinden (en te bezichtigen na overleg).
De meeste FS 23 zijn gebouwd in Balk bij de toenmalige fa. Meijer.
Archieven zijn, zo begreep ik, verloren gegaan, registratie van de vele exemplaren (met nummer)
is niet beschikbaar. Ik houd voor de lol zelf al enkele jaren een beetje bij welke FS 23 ik op
het water (of internet) tegenkom. Binnen de club zijn er enkelen die eveneens een FS 23
bezitten. Mijn FS 23 heeft zeilnr. 233. Jaap Bakker
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten