Zeilen naar Engeland

Moderator: Reinier

jeroen_den_haan
Berichten: 8
Lid geworden op: di 13 dec 2011 10:08 am
Contacteer:

Zeilen naar Engeland

Bericht door jeroen_den_haan »

Hallo Friendshippers,

Zijn er mensen die al eens met de FS 26 naar Engeland zijn gezeild? En zo ja, wat zijn de zeileigenschappen op zee van de FS 26 met ophaalbaar zwaard?
Alle reacties welkom!
groet,
Jeroen
FS26_Barracuda
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 10:03 am
Contacteer:

Re: Zeilen naar Engeland

Bericht door FS26_Barracuda »

Engeland met de FS26 nog niet (wel met plenty andere schepen, vooral beroepsmatig).
Het schip is er zeewaardig genoeg voor (wel een beetje een "weather window" proberen uit te zoeken)
Persoonlijk vind ik in zwaardere zeegang (zoals meegemaakt op de Oosterschelde en de korte golfslag van het IJsselmeer) het zwaard een beetje bonken in de kielkast. De FS26 (zeker met kiel/midzwaard) is echt een compromis...
Groeten, Hielke
Hielke van Oostrum

Hurley 800 #354
"Arion" @ WV Schiphol Aalsmeer

ex FS26 "Barracuda" kielmidzwaard :-)
jeroen_den_haan
Berichten: 8
Lid geworden op: di 13 dec 2011 10:08 am
Contacteer:

Re: Zeilen naar Engeland

Bericht door jeroen_den_haan »

Hoi Hielke,

dank voor je reactie. De 26 lijkt me ook ietwat aan de kleine maat en vanwege het lagere vrijboord ook iets minder zeewaardig dan de 28.
Kan het trouwens zijn dat jij een jaar of 11 geleden bij de Wibo club zat?

groetjes,
Jeroen
FS26_Barracuda
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 10:03 am
Contacteer:

Re: Zeilen naar Engeland

Bericht door FS26_Barracuda »

Ik heb wel eens interesse gehad in een Wibo maar kon toen absoluut geen geschikte vinden ;-)
Heb al een jaar of 6 een Friendship 26...

Het lage vrijboord is niet echt een probleem: ik heb zelden of nooit "vast" water aan dek, hooguit een beetje spray.
Afgezien van het bonken van het zwaard (bij zware zeegang of soms een deining die de haven inloopt -snachts haal ik het meestal op trouwens) is er geen verschil in zeileigenschappen tussen de vaste kiel uitvoering en de kiel/midzwaard versie.'
Je loopt net zo hoog aan de wind, net zo snel en hebt dezelfde aanvangsstabiliteit. Misschien is een nadeel dat je roer wat minder diep steekt (bij slechte trim of uitgelubberde zeilen, loop je bij harde wind wat eerder uit het roer) Ik heb vorig jaar wat foto's gekregen van de FS26 zeiler die er een horizontaal vlakje onder had gemonteerd. Even zoeken...
Wel heb ik het absolute voordeel van heel weinig diepgang -als het moet: heerlijk de mooiste slootjes van de Kaag & Westeinder in, de mooiste eilandjes van de Grevelingen zijn bereikbaar enz.
Tot nu toe heb ik één keer het zwaard moervast in de kielkast gehad, nadat we bonkend de klei opliepen in een stukje van de Kaag. Gelukkig was het zwemwater toen niet al te koud :-)
Hielke van Oostrum

Hurley 800 #354
"Arion" @ WV Schiphol Aalsmeer

ex FS26 "Barracuda" kielmidzwaard :-)
jeroen_den_haan
Berichten: 8
Lid geworden op: di 13 dec 2011 10:08 am
Contacteer:

Re: Zeilen naar Engeland

Bericht door jeroen_den_haan »

Ja, die diepgang lijkt me wel te gek eerlijk gezegd. Ik heb na mijn wibo 875 de afgelopen 11 jaar een klassieke bakdekker gehad en daar heb ik ook heerlijk alle ondiepe stukje mee kunnen bescharrelen. Maar juist met een nieuwe zeilboot wil ik weer wat groter water op gaan zoeken en mijn vrouw wil graag naar engeland zeilen :-)
Vandaar eigenlijk de afweging. En ik heb pas geleden in een 26 gekeken en gelegen met mijn 1.96 lengte. en de banken lijken me wat korter dan de 28...
Keuzes keuzes keuzes!
FS26_Barracuda
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 10:03 am
Contacteer:

Re: Zeilen naar Engeland

Bericht door FS26_Barracuda »

Haha ik ben zelf 1mtr93 en kan op alle banken (incl. voorin) heerlijk slapen!
In de praktijk lig ik altijd op de SB kooi (omdat daar dan ook nog de hondenkooi bij komt heb ik een bedje van 4 mtr lang!)
Of we plaatsen ons inzetstuk (tafel weghalen) en hebben aan SB een 2persoons kooi. Is even wat verbouwen, maar dan heb je ook wat.
Stahoogte heb je vooral aan dek bij een FS26 LOL

Hoewel bijna even lang zijn de FS28 en de FS26 twee hele andere schepen van twee verschillende ontwerpers!
De FS28 voelt wat groter aan en is waarschijnlijk ook wat zeewaardiger. Ik weet dat er diverse naar Engeland op&neer gaan.
Nogmaals: dit is een heel ander schip.
Hielke van Oostrum

Hurley 800 #354
"Arion" @ WV Schiphol Aalsmeer

ex FS26 "Barracuda" kielmidzwaard :-)
jeroen_den_haan
Berichten: 8
Lid geworden op: di 13 dec 2011 10:08 am
Contacteer:

Re: Zeilen naar Engeland

Bericht door jeroen_den_haan »

Beetje off-topic, maar kun je de mast van de FS 26 in je eentje strijken met de strijkinstallatie (varend bijv.) om onder bruggen door te gaan? Of blijft daarvoor de wanten niet strak genoeg staan en gaat de mast zwaaien?
FS26_Barracuda
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 10:03 am
Contacteer:

Re: Zeilen naar Engeland

Bericht door FS26_Barracuda »

Ik raad je aan om de mast van de FS26 in standaard configuratie NIET in je eentje varende te strijken. Hoewel het aangrijppunt van de hoofdverstaging is verhoogd, zijn de zalingen ietsje naar achteren geplaatst. Dit betekend dat er wat ruimte op de verstaging komt bij het strijken, waardoor -varende- er kans bestaat op oncontroleerbaar slingeren.... bovendien is de mastvoet een eenvoudige scharnier.
N.B. de mast is prima zelfstandig te strijken hoor (het is trouwens nog een stevige paal, dat wel) en hij gaat bij ons elke winter plat.
Ik doe het altijd met z'n tweeën en aan een stille langs-steiger bij ons in de haven.
Hielke van Oostrum

Hurley 800 #354
"Arion" @ WV Schiphol Aalsmeer

ex FS26 "Barracuda" kielmidzwaard :-)
jeroen_den_haan
Berichten: 8
Lid geworden op: di 13 dec 2011 10:08 am
Contacteer:

Re: Zeilen naar Engeland

Bericht door jeroen_den_haan »

Duidelijk. Is het daarom dat je op sommige FS's ziet dat de baby stagen ook op een verhoogde putting zijn aangebracht met een steun naar achteren?
FS26_Barracuda
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 10:03 am
Contacteer:

Mast strijken FS26

Bericht door FS26_Barracuda »

>Is het daarom dat je op sommige FS's ziet dat de baby stagen ook op een verhoogde putting zijn aangebracht met een steun naar achteren?

Ik denk dat je dat verkeerd hebt gezien. Bij de FS26 zijn de hoofdwanten op een verhoging aangebracht, deze staat op dezelfde "hoogte" als het scharnier aan de mastvoet. Het -enkele- onderwant staat op "swiveltjes" aan de voet van deze verhoging... N.B. deze grijpt binnen in het schip aan een enorm stevige RVS steun op het hoofdschot. Babystagen naar achteren brengen heeft dus geen zin, want bij het strijken valt daar toch de spanning af...

Even uit m'n hoofd (want al weer een paar jaar geleden dat ik de FS25 buurman in de haven hielp strijken) de FS25 (zelfde ontwerper...) heeft losse verhoginkjes aan dek staan waar je een hulpstagje op zet met een harpsluiting, deze staan ietsje verder naar voren.
Hielke van Oostrum

Hurley 800 #354
"Arion" @ WV Schiphol Aalsmeer

ex FS26 "Barracuda" kielmidzwaard :-)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten