Mast leuvers

Moderator: amigo

Plaats reactie
Roelv
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 21 jul 2019 4:35 pm
Contacteer:

Mast leuvers

Bericht door Roelv »

Ik heb een Friendship 22 en wil mijn reefsysteem aanpassen zodat ik dit vanuit de kuip kan bedienen.
Nu heb ik in mijn mast een splitpen zitten die voorkomt dat wanneer ik het groetzeil laat zakken de mastleuvers uit de rail vallen.
Maar wanneer ik wil reven moeten er wel leuvers uit de rail en moet ik alsnog naar de mast om deze splitpen er uit te trekken.
Heeft iemand dit probleem ook , en hoe dit opgelost?
Razor9063
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 12 apr 2017 7:54 am
Contacteer:

Re: Mast leuvers

Bericht door Razor9063 »

heb je een foto van het systeem?
ik heb zelf de leuvertjes in de mast zitten (die witte dingen) het stuk waar je ze in/uit de mast kan halen heb ik eruit gehaald en een gefreesd stuk ingelijmd . onderin net boven de giek een klein stukje uit de mast gefreesd zodat de leuvertjes er daar uit kunnen. nu kan ik iig reven tot op de giek zonder problemen.
Friendship 22 '92
Roelv
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 21 jul 2019 4:35 pm
Contacteer:

Re: Mast leuvers

Bericht door Roelv »

Ik moet nog een systeem kopen/bedenken.
Ik zie dat ik eigenlijk geen goede foto heb van dat gedeelte, maar ik heb inderdaad ook van die witte leuvertjes, maar tussen de rail waar de giek zit en waar de rail van de mast leuvers zit, zit bij mij een stuk niets, waardoor indien ik hier geen stopper (splitpen) zet de leuvers er uit vallen tijdens strijken van het grootzeil.
Ik ga straks even wat foto's maken...lijkt me beter ;)


alvast bedankt voor de reactie
Gebruikersavatar
admin
Site Admin
Berichten: 223
Lid geworden op: di 08 nov 2011 12:48 am
Contacteer:

Re: Mast leuvers

Bericht door admin »

Zo zit het bij mij, een 28.
Misschien heb je er wat aan.
IMG_4274 (Medium).JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Roelv
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 21 jul 2019 4:35 pm
Contacteer:

Re: Mast leuvers

Bericht door Roelv »

Ja zo heb ik m ook inderdaad, maar als je dan reven wil moet de splitpen er uit om dat anders het reefoog niet vergenoeg zakt?


mastleuvers.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
admin
Site Admin
Berichten: 223
Lid geworden op: di 08 nov 2011 12:48 am
Contacteer:

Re: Mast leuvers

Bericht door admin »

We hebben dat zo allebei, ik ga er van uit dat het normaal is.
Roelv
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 21 jul 2019 4:35 pm
Contacteer:

Re: Mast leuvers

Bericht door Roelv »

Ja, ik denk het ook.
Dat betekend wel dat als je moet reven je naar de mast moet om de pin er uit te trekken.
Dan heeft het ook geen zin om een reefsysteem te maken wat vanuit de kuip is te bedienen.
Dan ga ik voor 'n simpel lijntje voor hey achterste reefoog, klim ik naar de mast, trek de pin er uit en bevestig het voorste oog aan de reefhaak.
Razor9063
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 12 apr 2017 7:54 am
Contacteer:

Re: Mast leuvers

Bericht door Razor9063 »

er zit wel degelijk verschil in hoor, die rails van mij loopt door tot de giek, bij ligt het zeil echt op de giek. ik heb dan ook een ander mastprofiel.
mijn mastprofiel heeft een ingebouwde rails waar origineel een selden sailgate in zat, deze was echter erg stroef en onhandig waardoor je het zeil niet goed vanuit de kuip kon hijsen/strijken/reven. ik heb op de draaibank een aluminium blok gemaakt wat precies daarin past en dit erin gelijmd.

kan ik zonder moeite de boel plat gooien. Ik heb direct boven de giek een klein hoekje uit de rail gesneden waar ik een leuvertje met een touwtje vast heb zitten als blokkade zodat de leuvers van het zeil er niet uit kunnen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Friendship 22 '92
Roelv
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 21 jul 2019 4:35 pm
Contacteer:

Re: Mast leuvers

Bericht door Roelv »

Ziet er netjes uit!!
Dat is bij mij inderdaad anders.
Zoiets zou ik ook nog kunnen construeren...maar dan anders ;)
Het eerste rif zou ik nog wel vanuit de kuip kunnen zetten omdat hiervoor de leuvers kunnen blijven zitten.
Voor het 2e rif moet ik of de kuip uit of een soortgelijk iets maken.
Razor9063
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 12 apr 2017 7:54 am
Contacteer:

Re: Mast leuvers

Bericht door Razor9063 »

Ik snap niet waarom ze dat zo hoog hebben gedaan bij jou.. hoe lager hoe beter als je single handed vaart en alles vanuit de kuip wilt doen.

Ik zou eens rondkijken of je een bekende hebt die kan draaien/frezen voor je, mooi 2 blokjes aluminium zo maken dat ze precies tussen beide stukken rails passen dan met boutje oid vastzetten, het zeil hoeft er volgens mij maar 1x per jaar op en af..
Friendship 22 '92
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten