Lekkage bij ankerbak

Moderator: amigo

Plaats reactie
Hobbyist
Berichten: 13
Lid geworden op: za 27 aug 2016 4:22 pm
Contacteer:

Lekkage bij ankerbak

Bericht door Hobbyist »

Bij de oude onderwerpen zie ik dit item staan. (Lang leve de oude onderwerpen ! ;-) )
4. Lekkage bij ankerbak 20-2-2008

Ik wil een FS 22 kopen uit 1980 maar ik zag binnen waar de ankerbak zit vocht in het hout. Is
dat makkelijk te herstellen? Wie heeft er ervaring mee wat moet je doen. Niet kopen of wel.
Kees Bos

Reactie:
Wij hadden hetzelfde probleem, We waren er wel even mee bezig, maar hebben het als volgt
opgelost: in de ankerbak alle eventuele gaatjes schuren en met glasvezelmatjes bedekt en
geschilderd met Epifanes polyesterverf.
Wij kwamen erachter dat de scharniertjes van de ankerbak zelf ook niet gekit waren bij monteren
waardoor er vocht tussen binnenmal en buitenmal die kant op ging, dus deze ook even loshalen,
kitten en weer monteren.
Vervolgens hebben we binnen nadat de boel goed gedroogd was (wij hadden inmiddels een heel gat
nadat we verrot hout verwijderd hadden) een dun plaatje teak op maat gemaakt en dit met
montagekit ertegenaan bevestigd.
Dit hebben we vervolgens weer keurig gelakt. Nu ziet het er weer keurig uit en is het lekvrij.
Verder geen reden om niet te kopen. Nicolien Janssen
Mijn bootje lijkt hier ook last van te hebben. Het is me echter niet duidelijk hoe het water dat in de ankerbak komt afgevoerd zou moeten worden.
Gebruikersavatar
admin
Site Admin
Berichten: 223
Lid geworden op: di 08 nov 2011 12:48 am
Contacteer:

Re: Lekkage bij ankerbak

Bericht door admin »

De ankerbak moet een afvoer naar buiten hebben. Meestal in de romp aan stuurboordzijde. Als die er niet is (wat raar is) dan zou je hem alsnog moeten maken. Zorg wel dat je de ruimte tussen buitenschaal en binnenschaal goed afkit.
Op het gat aan de buitenzijde hoort een rvs-schelpje te komen. Dan is het netjes afgewerkt. Misschien ligt er een FS 22 bij jou in de buurt dan kun je even kijken.
Lukt dat niet, email me dan even.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten