herinbouw MB2A 50S
Moderator: amigo
herinbouw MB2A 50S
Hallo,
Ik wil graag een MB2A 50S terug inbouwen in een friendship 22 uit 1980.
de motorfundatie zit er nog, deze is alleen dichtgepolyesterd.
Nu heb ik de volgende vragen:
Waar staat normaal de lichtaccu, deze staat bij mij nu op deze motorfundatie.
Hoe liepen de gas-, koppeling- en chokekabel?
ik heb nu 2 plankjes in de kuip, 1 op de achterkant onder het roer, en een op de bakboordskant. Deze was denk ik voor de gashandel.
hoe loopt de uitlaatslang, en zit hier nog een drainpot of iets dergelijks op?
hoe zit de afzuigfan gemonteerd? en welke kan ik hier het best voor gebruiken?
wat voor benzinetank werd hier voor gebruikt, en waar zit deze normaal?
een paar fotootjes zouden enorm helpen.
ik weet, dit is weer een typisch geval van een gek die meer kan vragen dan dat 10 wijzen kunnen antwoorden, maar ik probeer het toch.
Ik wilde hem eerst in het zomerseizoen gaan plaatsen, maar ik denk nu dat het een winterprojectie wordt.
Alvast bedankt voor de reacties.
Ik wil graag een MB2A 50S terug inbouwen in een friendship 22 uit 1980.
de motorfundatie zit er nog, deze is alleen dichtgepolyesterd.
Nu heb ik de volgende vragen:
Waar staat normaal de lichtaccu, deze staat bij mij nu op deze motorfundatie.
Hoe liepen de gas-, koppeling- en chokekabel?
ik heb nu 2 plankjes in de kuip, 1 op de achterkant onder het roer, en een op de bakboordskant. Deze was denk ik voor de gashandel.
hoe loopt de uitlaatslang, en zit hier nog een drainpot of iets dergelijks op?
hoe zit de afzuigfan gemonteerd? en welke kan ik hier het best voor gebruiken?
wat voor benzinetank werd hier voor gebruikt, en waar zit deze normaal?
een paar fotootjes zouden enorm helpen.
ik weet, dit is weer een typisch geval van een gek die meer kan vragen dan dat 10 wijzen kunnen antwoorden, maar ik probeer het toch.
Ik wilde hem eerst in het zomerseizoen gaan plaatsen, maar ik denk nu dat het een winterprojectie wordt.
Alvast bedankt voor de reacties.
Re: herinbouw MB2A 50S
Ik ben sinds afgelopen week de eigenaar van een FS22 uit 1980 met een ingebouwde MB2/50S (zij het dat de motor in 1992 is vervangen door een Honda BF75).
Om je vragen te beantwoorden:
- de lichtaccu staat bij mij onder de bank aan stuurboordzijde
- kabels lopen vanuit de motorpositie recht naar achteren. Gas, koppeling en choke zitten aan bakboordskant. (foto's volgen)
- afzuigfan zit in de bakskist aan bakboordzijde (foto volgt)
- er zit een metalen bezinetank onder het vloerluik in de kuip
- paneeltje met schakelaar voor de afzuiger, startknop, stopknop etc. zit aan de achterkant onder het roer.
Om je vragen te beantwoorden:
- de lichtaccu staat bij mij onder de bank aan stuurboordzijde
- kabels lopen vanuit de motorpositie recht naar achteren. Gas, koppeling en choke zitten aan bakboordskant. (foto's volgen)
- afzuigfan zit in de bakskist aan bakboordzijde (foto volgt)
- er zit een metalen bezinetank onder het vloerluik in de kuip
- paneeltje met schakelaar voor de afzuiger, startknop, stopknop etc. zit aan de achterkant onder het roer.
Re: herinbouw MB2A 50S
De foto's:
- motor op fundatie
- handstart trekkabel in kuip
- bediening in de kuip
- achterkant van de gashendel in de bakskist
- ontluchtingspomp in de bakskist
- benzinetank onder de kuipvloer
- leidingen onder de kuipvloer
En je mag natuurlijk ook altijd even komen kijken...
- motor op fundatie
- handstart trekkabel in kuip
- bediening in de kuip
- achterkant van de gashendel in de bakskist
- ontluchtingspomp in de bakskist
- benzinetank onder de kuipvloer
- leidingen onder de kuipvloer
En je mag natuurlijk ook altijd even komen kijken...
Re: herinbouw MB2A 50S
Hallo Hobbyist,
Bedankt voor de reactie en zeker ook de foto's
Dit maakt voor mij alles een stuk duidelijker.
Weet jij of er in de uitlaatslang nog een drain/ waterslot zit? Zo ja: van welk merk/ type en waar?
Alvast weer bedankt!
En mocht ik langs willen komen: in welke hoek van Nederland zit jij? Ik in Zeeland.
Bedankt voor de reactie en zeker ook de foto's
Dit maakt voor mij alles een stuk duidelijker.
Weet jij of er in de uitlaatslang nog een drain/ waterslot zit? Zo ja: van welk merk/ type en waar?
Alvast weer bedankt!
En mocht ik langs willen komen: in welke hoek van Nederland zit jij? Ik in Zeeland.
Re: herinbouw MB2A 50S
Ik heb geen idee hoe het met de uitlaatslang zit. Ga ik voor je nakijken.
Ik woon in Almere (en daar ligt het bootje ook bij mij aan de steiger). Dus dat is niet naast de deur...
Ik woon in Almere (en daar ligt het bootje ook bij mij aan de steiger). Dus dat is niet naast de deur...
Re: herinbouw MB2A 50S
Beste Hobbyist,
Ik lees dat in jouw FS 22 de MB2A50s is vervangen door een Honda BF75. Aangezien mijn oude MB2A in mijn FS 22 aan het eind van zijn latijn lijkt, zou ik ook wel iets dergelijks willen!
Weet jij wie dit gedaan heeft bij jouw boot? Ik zou het ook graag willen laten doen (want dat kan ik zelf zeker niet) en zijn er zover je weet nog andere modellen die erop passen? die BF75 lijkt ook al weer wat ouder (en moeilijker te vinden)? Als ik aan dit project begin wil ik er graag een zo modern en betrouwbaar mogelijk motortje op(heb t afgelopen seizoen nogal wat stilgelegen op slands rivieren!)
Danlk voor je moeite vast!
Groet
Stef
Ik lees dat in jouw FS 22 de MB2A50s is vervangen door een Honda BF75. Aangezien mijn oude MB2A in mijn FS 22 aan het eind van zijn latijn lijkt, zou ik ook wel iets dergelijks willen!
Weet jij wie dit gedaan heeft bij jouw boot? Ik zou het ook graag willen laten doen (want dat kan ik zelf zeker niet) en zijn er zover je weet nog andere modellen die erop passen? die BF75 lijkt ook al weer wat ouder (en moeilijker te vinden)? Als ik aan dit project begin wil ik er graag een zo modern en betrouwbaar mogelijk motortje op(heb t afgelopen seizoen nogal wat stilgelegen op slands rivieren!)
Danlk voor je moeite vast!
Groet
Stef
Re: herinbouw MB2A 50S
De Honda kop is er al in 1992 opgezet door Dieselcentrum van der Veer en Brinks in Zwartsluis.
Dat heeft een van de vorige eigenaren laten doen. Geen idee of ze dat nog steeds kunnen.
Als specialist op het gebied van de MB2/50S kom ik op de fora vaak de fa. Eerdland uit Apeldoorn tegen. Heb ik zelf geen ervaring mee.
Ik hoor graag hoe het je vergaan is. Succes!
Dat heeft een van de vorige eigenaren laten doen. Geen idee of ze dat nog steeds kunnen.
Als specialist op het gebied van de MB2/50S kom ik op de fora vaak de fa. Eerdland uit Apeldoorn tegen. Heb ik zelf geen ervaring mee.
Ik hoor graag hoe het je vergaan is. Succes!
Re: herinbouw MB2A 50S
Beste Hobbyist (ea),
Hoe is t afgelopen had ik beloofd.. Ik heb uiteindelijk toch de originele motor behouden, aangezien de basis toch erg betrouwbaar lijkt. Ik heb het blok eruit geschroefd en meegenomen naar huis. Daar heb ik t blok vrijwel geheel gereviseerd:
- pakkingen vervangen
- kleppen en kop schoongemaakt en gesteld
- benzinepomp vervangen (door een Honda model)
- beugel voor startmotor gesteld
- carburateur schoongemaakt (ultrasoon)
- Impeller vervangen
- koelsysteem schoongemaakt (zeer vies) en gedeeltelijk vervangen
- thermostaat vervangen (bleek er niet in te zitten)
Op de boot
-benzinetank schoongemaakt
-benzineleidingen vervangen.
Het aansluiten van de staart op t blok heeft me veel hoofdbrekers opgeleverd: de waterinlaat stak er steeds naast.. maar is uiteindelijk gelukt na veel denkwerk en improvisatie.
Al met al veel werk, maar hij loopt weer als een zonnetje!
Misschien maak ik nog een keer een fotoverslag voor liefhebbers, want gemakkelijk was t zeker niet. Een uitdaging en daarom veel voldoening zeker wel!
gr Stef
Hoe is t afgelopen had ik beloofd.. Ik heb uiteindelijk toch de originele motor behouden, aangezien de basis toch erg betrouwbaar lijkt. Ik heb het blok eruit geschroefd en meegenomen naar huis. Daar heb ik t blok vrijwel geheel gereviseerd:
- pakkingen vervangen
- kleppen en kop schoongemaakt en gesteld
- benzinepomp vervangen (door een Honda model)
- beugel voor startmotor gesteld
- carburateur schoongemaakt (ultrasoon)
- Impeller vervangen
- koelsysteem schoongemaakt (zeer vies) en gedeeltelijk vervangen
- thermostaat vervangen (bleek er niet in te zitten)
Op de boot
-benzinetank schoongemaakt
-benzineleidingen vervangen.
Het aansluiten van de staart op t blok heeft me veel hoofdbrekers opgeleverd: de waterinlaat stak er steeds naast.. maar is uiteindelijk gelukt na veel denkwerk en improvisatie.
Al met al veel werk, maar hij loopt weer als een zonnetje!
Misschien maak ik nog een keer een fotoverslag voor liefhebbers, want gemakkelijk was t zeker niet. Een uitdaging en daarom veel voldoening zeker wel!
gr Stef
Re: herinbouw MB2A 50S
Ook erg benieuwd trouwens hoe het Slofke vergaan is?
gr Stef
gr Stef
Re: herinbouw MB2A 50S
Bij deze kan ik vertellen dat het gelukt is om de motor in te bouwen.
hij werkt over het algemeen goed, af en toe hebben we nog wat strubbelingen met het startkoord, deze moet nog iets beter.
over een paar weken zal ik wat fotos maken en plaatsen.
Slofke
hij werkt over het algemeen goed, af en toe hebben we nog wat strubbelingen met het startkoord, deze moet nog iets beter.
over een paar weken zal ik wat fotos maken en plaatsen.
Slofke
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten