Scheg tegen loefgierigheid.

Moderator: admin

Plaats reactie
Dick
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 12 okt 2015 7:13 pm
Contacteer:

Scheg tegen loefgierigheid.

Bericht door Dick »

Met mijn FS 25 (kielmidzwaard) heb ik twee problemen. Ten eerste is de loefgierigheid. Snel veel roerdruk. Ten tweede het niet hoog kunnen lopen. Als oplossing wil ik een scheg plaatsen onder het achterschip. Tussen de schroef en het roer. Heeft iemand hier ervaring mee of weet iemand een andere oplossing, graag.
Dick
Wadwaaier
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 07 aug 2019 8:14 pm
Contacteer:

Re: Scheg tegen loefgierigheid.

Bericht door Wadwaaier »

Ik heb sinds een jaar ern friendship 25 TS met hefkiel.
Met nieuwe zeilen is dr lorfgierigheid iets mindet, merk ik dit jaar. Tijdig gtootzeil reven, niet meer dan 20 grsden helling, achterlijk fok wat strakker houden en grootzeil wat meer twist helpen om de boot in balans te kringen.
Meer spanning op voorlijk fok verplaatst de bolling naar voren, dat helpt ook. Ik kan nu duidelijk hoger varen.
Gebruikersavatar
Mula
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 19 sep 2021 7:56 pm
Contacteer:

Re: Scheg tegen loefgierigheid.

Bericht door Mula »

zonder bekend te zijn met een hele hoop factoren is het heel moeilijk om hier iets over te zeggen. mast trim, zeil trim en leeftijd van de zeilen, hebben alleen al heel veel invloed op hoe je boot handelt. dan weten we nog geen eens of er is gehobbybobt met het roer (is het roer een steek roer een vast roer of een klaproer, bij klaproer klap je het blad dan wel volledig naar beneden met zeilen? is het roer door iemand aangepast?). maar een scheg toevoegen aan dit ontwerp schip klinkt toch een beetje als een buurman en buurman oplossing.

oftewel eerst de basis goed hebben:
-Oude uit gelubberde zeilen geven nu eenmaal meer kracht zijwaarts (helling) dan voorwaarts (versnelling).
-geen spanning op voorstag en of hoofdwand dragen ook bij aan bollere zeilen en dus minder hoogte meer helling.
-mast trim in lengte richting van schip, een mast naar achter gekanteld geeft meer loevend koppel
-zeil trim. diepste punt van bolling in het midden of naar achter van je zeil geven weer meer helling en minder hoog kunnen lopen.
een goede hulp bij zeil trim vind ik zelf deze gouden ouwe https://www.youtube.com/watch?v=P1n-7czmc14

en dan nog het punt dat dat het oprichtend koppel van dit type schip simpelweg vrij laag is, dit zie je ook bij andere trailer sailers als de clever23 sportina 680 relatief zware boten met weinig gewicht diep onderin de kiel. dit soort schepen moeten daardoor dus ook vrij vroeg reven...de boot dan forceren om op z'n koers te blijven dmv een scheg of iets dergelijks lijkt mij een recept op plat slaan in vlagen.
Life begins at 20 knots
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten