Advies; hermotorisering FS28

Hier alleen technische onderwerpen plaatsen die op meerdere typen betrekking hebben.

Moderator: admin

Plaats reactie
jmulder
Berichten: 6
Lid geworden op: za 28 apr 2018 3:40 pm
Contacteer:

Advies; hermotorisering FS28

Bericht door jmulder »

Ik ben in het bezit van een Friendship 28. Deze is nog uitgerust met de originele Bukh DV10.
Het vertrouwen in de motor is niet meer heel erg groot en overweeg komende winter de motor te vervangen door een andere (iets krachtigere) motor.
De vraag is: welke motor is goed geschikt voor een FS28? Ik zoek een goede gebruikte motor van ongeveer 15 PK. Dit kan een Vetus, Volvo Penta of Sole of een ander merk zijn.

Hierbij kom ik wel voor een aantal uitdagingen te staan tijdens mijn zoektocht. Welke motor is het best geschikt. Hierbij denk ik aan gewicht, ruimte, plaatsing op de fundering, uitlijning op de schoeffas, aansluiting elektriciteit, koeling etc.
Wie heeft hier ervaring mee en kan mij hierover advies geven?

Johan
Gebruikersavatar
admin
Site Admin
Berichten: 223
Lid geworden op: di 08 nov 2011 12:48 am
Contacteer:

Re: Advies; hermotorisering FS28

Bericht door admin »

Hallo,
Ik heb hetzelfde maar dan al jaren geleden gedaan.
Nu staat er een Yanmar 18 pk 2 cylinder in (2GM). Daar ben ik zeer tevreden over. Net wat meer power als er tegenwind is.
Het inbouwen ging gemakkelijk. Hij paste precies op de motorsteunen.
Als je de motor eruit hebt, check dan gelijk de dieseltank. Als dat nog een oud olievat is, overweeg dan die ook te vervangen, want op een gegeven moment gaat het het olievat doorroesten en olie lekken en moet je weer de motor eruit halen.
Als er nog meer vragen zijn hoor ik het wel.
jmulder
Berichten: 6
Lid geworden op: za 28 apr 2018 3:40 pm
Contacteer:

Re: Advies; hermotorisering FS28

Bericht door jmulder »

Dank voor de reactie. Dieseltank is mij een bekend probleem maar deze is bij de vorige eigenaar al eens vervangen.
Over de Yanmar: is dit met directe of indirecte koeling?
Gebruikersavatar
admin
Site Admin
Berichten: 223
Lid geworden op: di 08 nov 2011 12:48 am
Contacteer:

Re: Advies; hermotorisering FS28

Bericht door admin »

Ik kon indertijd kiezen, en heb voor directe koeling gekozen. Scheelt ook in prijs.
jmulder
Berichten: 6
Lid geworden op: za 28 apr 2018 3:40 pm
Contacteer:

Re: Advies; hermotorisering FS28

Bericht door jmulder »

Nog een paar korte vraagjes.
Hoe zit het met de draairichting van de motor? Is deze hetzelfde als van de Bukh?
Ik neem aan dat je ivm het toegenomen vermogen ook een andere schroef hebt gemonteerd.
Is hiermee de schroefas ook vervangen of heb je hiervoor de bestaande gebruikt?
Gebruikersavatar
admin
Site Admin
Berichten: 223
Lid geworden op: di 08 nov 2011 12:48 am
Contacteer:

Re: Advies; hermotorisering FS28

Bericht door admin »

Draairichting bleef het zelfde: achteruit trekt de motor naar bakboord. Dat was ik gewend en bleef zo.
Voor de schroef had ik de keuze: 2- of 3 blads. De leverancier raadde me 3 blads aan die meer power kon leveren in overeenstemming met de motor.
De schroefas hoefde niet vervangen te worden.

PS. liever niet op 2 plaatsen hetzelfde onderwerp bespreken.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 6 gasten