Demonteren Genua rail FS35

Moderator: Equilibrium

Plaats reactie
Amica
Berichten: 24
Lid geworden op: do 12 jan 2012 7:57 pm
Contacteer:

Demonteren Genua rail FS35

Bericht door Amica »

Gerard,

Is er iemand die ervaring heeft met het demonteren van de Genuarail van de Friendship 35. Aan de achterzijde zijn er bouten die verdekt zitten in een richel van het lampje boven de kombuis en aan de andere zijde in een richel boven de navigatie tafel. Deze boutendraaien dol en zijn mogelijk de oorzaak van mijn lekkage.

De oplossing lijkt het openen van die polyester richels omdat de mogelijk ingelamineerde moeren niet meer vastzitten. Boven de navigatie tafel zit dat in het zicht en wordt niet echt een mooie oplossing. Een andere oplossing zou zijn de bouten uitboren zodat de rails loskomt en dan de probleem gaten uitboren en opvullen met epoxy en iets inlamineren zodat de bouten daar weer in vast kunnen.

Rob Verdwaald "Amica".
Equilibrium
Berichten: 28
Lid geworden op: do 10 nov 2011 8:11 pm
Contacteer:

Re: Demonteren Genua rail FS35

Bericht door Equilibrium »

Hallo Rob,

UIt jouw woorden maak ik op dat bij mij de rails anders is gemonteerd. Bij mij zit een teak houten lat onder de rails. Door deze lat zijn de bouten geboord en met moeren verzonken in de lat vastgezet. Zie bijgevoegde foto's. Heb jij een foto van de polyester richel die jij beschrijft?
Gerard D
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Amica
Berichten: 24
Lid geworden op: do 12 jan 2012 7:57 pm
Contacteer:

Re: Demonteren Genua rail FS35

Bericht door Amica »

Gerard, De latten zitten links en rechts van het lampje boven het gasfornuis. Er zitten ook bouten in het lampje maar die zitten dus in de richels van het lampje en zijn dus verdekt. Zo te zien zit het bij jou hetzelfde als bij mij. Waar bij jou de latten zitten zie je bij mij nog de moeren. Het gaat dus om de bouten die eindigen in het lampje en dat zijn er bij mij toch een stuk of 4 a 5. Rob
Gebruikersavatar
Aquilo
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 13 feb 2012 5:47 pm
Contacteer:

Re: Demonteren Genua rail FS35

Bericht door Aquilo »

Hallo Rob,

Sorry voor de late reactie, bij mij zijn de moeren niet afgedekt met een houten lat maar elk voorzien van een kunststof afdekkapje. Ik heb het plaatje onder het TL-lampje boven het fornuis er even afgeschroefd om te kijken hoe het er bij mij uitziet, vanaf mijn positie (op de knieën voor het fornuis zag ik alleen maar de polyester binnenschaal van het lampje echter met eenspiegeltje eronder zag ik dat de vorige eigenaar aan de binnenzijde van het armatuur het zijwandje eruit "geknabbeld" heeft om bij de daarna zichtbare moeren te komen. Ik kan een aantal foto's (smartfone kwaliteit) naar Gerard mailen.
Wellicht kun je met een Dreumel o.i.d. het zijwandje er op een nettere manier uit krijgen dan bij mijn boot, hoewel je er niets van ziet.

Hoop dat je hier iets aan hebt,

m.vr.gr. Piet
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Amica
Berichten: 24
Lid geworden op: do 12 jan 2012 7:57 pm
Contacteer:

Re: Demonteren Genua rail FS35

Bericht door Amica »

Hoi Piet,

Dit is eigenlijk het antwoord wat ik al verwacht had en je bent de eerste die nu bevestigd wat ik al gedacht had. Wat een waardeloze constructie van de bouwers en heel slecht over nagedacht.... maar ja zo zijn we allemaal ondertussen wel meer ondoordachte zaken tegengekomen. Ik ben heel blij met je reactie en de foto's die ik via Gerard ondertussen heb ontvangen. Ik zal ook je advies over het uitzagen ter harte nemen zodat het er nog een beetje goed uit gaat zien. Als we klaar zijn zal ik mijn ervaring ook op het forum zetten. Bedankt. Rob
Equilibrium
Berichten: 28
Lid geworden op: do 10 nov 2011 8:11 pm
Contacteer:

Re: Demonteren Genua rail FS35

Bericht door Equilibrium »

Rob,

Als je het TL montuur uitbouwd kom je ook tussen de buiten en binnen schaal. Je hebt dan niet veel ruimte maar misschien net genoeg om met een steeksleutel de moer tegen te houden.

Gr. Gerard
Amica
Berichten: 24
Lid geworden op: do 12 jan 2012 7:57 pm
Contacteer:

Re: Demonteren Genua rail FS35

Bericht door Amica »

Gerard,

Ik heb een heel klein armatuur dat tegen het plafond zit geschroefd. Het ziet er heel anders uit dan op de foto's waar sprake is van een breed armatuur. Ik kom dus niet uit in de ruimte tussen de binnenschaal en de buitenschaal.

Netjes uitzagen blijft denk ik de beste oplossing. Het blijft onzichtbaar dus daar heb ik wel vrede mee.

Als we zover zijn zal ik laten weten hoe het is verlopen...

Rob
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten