maststrijkinstalaatie

Moderator: admin

Plaats reactie
wimvanmelick
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 02 apr 2012 9:02 pm
Contacteer:

maststrijkinstalaatie

Bericht door wimvanmelick »

Wie heeft er ervaring met het plaatsen of laten plaatsen van een maststrijkinstallatie voor de FS28 MKIII?
Wij hebben onlangs een FS28 MKIII uit 1994 aangekocht, wij willen op de maas en grindgaten gaan zeilen en varen.
Door de velen bruggen willen wij een installatie laten plaatsen, waardoor het mogelijk wordt om tijdens de reis, op een makkelijke manier, de mast tijdelijk of volledig te kunnen strijken. We zijn nu opzoek naar een bedrijf die hierin ervaring heeft.
Wij zouden graag op korte termijn deze aanpassing willen laten doen. Hoor dan ook graag spoedig van jullie. Groet Elma en Wim.
Sailor09
Berichten: 73
Lid geworden op: za 12 nov 2011 12:37 am
Contacteer:

Re: maststrijkinstalaatie

Bericht door Sailor09 »

Gefeliciteerd met de aankoop. het is een mooi schip.
Er staat nog een handleiding maststrijken onder de oude vragen bij de FS 28:
download/file.php?id=5

Een MK3 verschilt bovendeks niet zoveel met een oudere FS 28, dus is die handleiding ook bruikbaar.
Als je veelvuldig wil strijken, kun je meer voorzieningen aanbrengen, dan als je het maar een paar keer per jaar moet doen.
Te overwegen valt een bokkepoot te laten maken, die dan wel vast op het dek blijft liggen (in de gangboorden) en op alle stagen en wanten die los moeten een klephaak monteren. Dat scheelt een hoop werk met het strijken.
Voor een paar keer per jaar hoef je dat allemaal niet te doen.

Zoek een bedrijf in de buurt die dat kan, dat werkt makkelijker. Een jachtwerf of machinefabriek die rvs kan verwerken voor de bokkepoot.

Ik lees graag van je hoe het uiteindelijk is gegaan.
Succes.
Twee weten meer dan een.
Jelle Kok
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 7:56 pm
Contacteer:

Re: maststrijkinstalaatie

Bericht door Jelle Kok »

:D Wij hebben meer dan tien jaar een FS26 gehad, de mast daarvan was simpel te strijken (sprenkel en twee staalkabeltjes naar de zalingbevestigingspunten). Mijn vrouw en ik legden heel vaak de mast over de boot heen, bijv. als we door Amsterdam of de Weerribben moesten).

:( Groot was onze teleurstelling met de daarna gekochte FS28. De mast is zo zwaar dat, ondanks de rvs bokkepoot, het ondoenlijk was de mast met z'n tweeen over de boot heen te leggen (het eigenlijke strijken met een zware takel ging nog wel). We hebben daarna de staande mast routes gevaren en de laatste jaren het vaargebied sterk vergroot door zonder mast te varen. :D
wimvanmelick
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 02 apr 2012 9:02 pm
Contacteer:

Re: maststrijkinstalaatie

Bericht door wimvanmelick »

Hallo Sailor09 en Jelle Kok,

Hartelijke dank voor jullie reactie, maar ben hierdoor niet veel wijzer geworden.
Voor deze FS28 hebben wij een Jacon gehad, een stalen zeiler. Deze had een hele zware houten mast EN een goed werkende strijkinstallatie. Dus ik denk dat het mogelijk moet zijn om dit te realiseren, onder redelijke omstandigheden.
Het is onze bedoeling om de mast te kunnen strijken voor een brug en vervolgens na de brug weer te hijsen.
Vraag: hoe en waar?

Groetjes Wim en Elma.
Sailor09
Berichten: 73
Lid geworden op: za 12 nov 2011 12:37 am
Contacteer:

Re: maststrijkinstalaatie

Bericht door Sailor09 »

Beste Wim en Elma,
We willen graag helpen, maar van de informatie ben je niet wijzer geworden.
Mijn vraag is: wees iets concreter wat je precies wil weten en waarom je niets aan die informatie hebt.

Misschien moet je het systeem van de Jacon voor de FS namaken of laten maken.
Principieel werkt het niet anders.
Het is me niet duidelijk wat je bedoelt met hoe en waar?

Waag nog een poging.
Twee weten meer dan een.
jan smid
Berichten: 49
Lid geworden op: vr 27 jan 2012 11:23 pm
Contacteer:

Re: maststrijkinstalaatie

Bericht door jan smid »

Als het nog actueel is.
Op onze Goodewind, een FS uit 1980, zit een verhoogde mastvoet en stagbevestiging, en een beugel op de achterpreekstoel. Daardoor kan de mast boven de sprayhood en eventueel kuiptent gelegd worden. Stijken moet nog wennen, maar met een takel, de spiboom en twee staalkabels om te stabiliseren is me dat wel gelukt. Nu nog oefenen met overeind zetten.
De draaipunten van de mast en de stagen moeten wel goed op elkaar afgestemd zijn.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door jan smid op vr 03 mei 2013 10:24 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Veel oude boten en auto's worden steeds mooier, nieuwe alleen maar ouder.

Goodewind FS 28 1980
jan smid
Berichten: 49
Lid geworden op: vr 27 jan 2012 11:23 pm
Contacteer:

Re: maststrijkinstalaatie

Bericht door jan smid »

De foto's waren te groot, maar dankzij de tip van de Moderator is het nu goed.

Ze zijn wat lichtzwak door het late tijdstip ( dat overkomt me nu altijd) zijn ze lijken me duidelijk.

Jan smid
Laatst gewijzigd door jan smid op vr 03 mei 2013 10:27 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Veel oude boten en auto's worden steeds mooier, nieuwe alleen maar ouder.

Goodewind FS 28 1980
Gebruikersavatar
admin
Site Admin
Berichten: 223
Lid geworden op: di 08 nov 2011 12:48 am
Contacteer:

Re: maststrijkinstalaatie

Bericht door admin »

Als je foto's plaatst, kun je ze het beste niet groter maken dan 1000 pixels breed.
Resize pictures kun je daarvoor gebruiken (is gratis verkrijgbaar), en verklein ze tot
Medium of Small, even uitproberen.
Dan lopen de foto's in ieder geval niet van het scherm af.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten