koeling

Moderator: admin

Plaats reactie
Mike
Berichten: 11
Lid geworden op: do 09 jan 2020 10:05 am
Contacteer:

koeling

Bericht door Mike »

Beste 28tigers,
Afgelopen zomer had ik geen koeling door (wat bleek) een kapotte impeller, in Hindelopen door een monteur gefixed. Sindsdien maakt de uitlaat een vreemd hol geluid, alsof de motor niet koelt, maar dat doet hij uitstekend. Gisteren heb ik het waterlock vervangen door een Vetus L50 omdat ik dacht dat deze door de hitte is vervormd of dat er iets met de demping mis was. En wat denk je...motor starten, wachten op koelwater en tot mijn teleurstelling, geen verschil :x hoe kan dit? ik was overtuigd van de oplossing.
Wie kent dit verschijnsel en weet misschien de oplossing.
Groeten Mike
Karel
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 12 sep 2016 1:20 pm
Contacteer:

Re: koeling

Bericht door Karel »

Beste Mike.
De informatie die je geeft over je koeling probleem is voort mij onduidelijk vanwege de tegenstrijdigheid “geen water uit de uitlaat (hol geluid) maar toch uitstekend koelen”
Wat was voor jou de indicatie voor “uitstekend” koelen want bijvoorbeeld geen koeling alarm wil niet zeggen dat er goed wordt gekoeld.
De beste indicatie dat water rond wordt gepompt voor de koeling is de waterstroom uit de natte uitlaat en die indicatie is er (nu) niet.
Ik weet niet over wat voor motor het gaat maar wat ze allemaal gemeen hebben in het koelwatercircuit is een water inlaat, koelwater afsluiter, (eventueel een wierfilter), impellerpomp, thermostaat en een natte uitlaat.
Er van uitgaand dat je koelwaterinlaat niet verstopt is en je afsluiter open staat zou het volgende controleren :
Als eerste je wierfilter, als deze niet 100% afdicht kan je geen vacuüm trekken en werkt je waterpomp niet.
Als 2de zou ik de leiding na je impellerpomp losnemen en een losse waterslang aansluiten naar buiten, dan je motor starten om te checken of de waterpomp werkt.
Als 3de zou ik je uitlaat losnemen bij je uitlaatspruitstuk en kijken of de koelwater gaatjes open zijnen eventueel doorprikken indien nodig.
Als laatste,het koeling probleem begon bij een kapotte impeller. Het zou ook kunnen dat er stukjes rubber van je impeller in het koelwater systeem is terecht gekomen waardoor je last hebt van een verstopping. Dan rest je niets anders dan het leidingwerk na je impellerpomp los te halen totdat je de verstopping hebt gevonden.
Veel succes!
Mvgr, Karel van Leeuwen
Friendship 28 MK3- 596 "UIVER"
AndreasW
Berichten: 31
Lid geworden op: di 17 jul 2012 9:04 pm
Contacteer:

Re: koeling

Bericht door AndreasW »

Hi,

there are a few more points of interest round the impeller pump.

Check if the cap / cover of the waterpump is really well fitted with its seal on the housing of the pump.
Try to fasten the srews a litle bit more but don´t break them.

Next is to look if the impeller is ok. A brand new impeller can be broken after some times of use. Not often but possible.

When you opened the housing check the inside of the cap for traces of the impeller. The cap will worn out by the impeller. If the traces are to deep, the pump failed to work.
If so, it´s possible to turn the cap, so that the outside will be inside. You can also sand it.

Then it´s possible that the Thermostate valve or housing is broken or blocked.
Open the Thermostate Housing of the engine, take the valve and check it (for checking the function put it in hot water to see if it opens).
It´s also a good idea to check the pipes round there (maybe there is a piece of the old impeller inside an block them).

Good luck and regards

Andreas
Mike
Berichten: 11
Lid geworden op: do 09 jan 2020 10:05 am
Contacteer:

Re: koeling

Bericht door Mike »

Bedankt voor de tips. Het betreft een Yanmar 2 GM 20 van 18 pk
Groet, Mike
Karel
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 12 sep 2016 1:20 pm
Contacteer:

Re: koeling

Bericht door Karel »

Hi Mike.
Ik ben benieuwd wat de oorzaak was van het koelingprobleem.
Laat je nog weten wat het probleem was?
Nogmaals succes met de oplossing!
Mvgr. Karel
Friendship 28 MK3- 596 "UIVER"
Mike
Berichten: 11
Lid geworden op: do 09 jan 2020 10:05 am
Contacteer:

Re: koeling

Bericht door Mike »

Nieuwe impeller gemonteerd, ook een nieuw waterslot, en een uitlaatslang, de motor geeft op de uitlaat goede koeling maar nog steeds een hol geluid. snap het niet meer. Misschien te weinig water door de impeller maar die is ook al groter dan wat Yanmar op geeft. Motor koelt goed, geluid niet fijn.
18 pk Yanmar, maar lijkt wel een oud baasje
Gebruikersavatar
admin
Site Admin
Berichten: 223
Lid geworden op: di 08 nov 2011 12:48 am
Contacteer:

Re: koeling

Bericht door admin »

Ik heb ook een Yanmar 18 pk tot volle tevredenheid.
Het holle geluid komt bij mij voor als het koelwater niet direct aanzuigt en er geen water uit de uitlaat komt. Meestal gebeurt dat na de winterstalling als het systeem gevuld is met koelvloeistof en de slang vanaf de wierpot naar koelpomp is los genomen. Meestal laat ik de motor wat toeren maken en dan komt het water vanzelf.

Maar wat is bij jou belangrijker? Water uit de uitlaat of het holle geluid. Zolang de motor koelt is er niets aan de hand.
Ik zou mij ook geen zorgen maken over dat geluid.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten