Helmstokhouder

Moderator: admin

Plaats reactie
Osprey
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 31 mar 2019 6:56 pm
Contacteer:

Helmstokhouder

Bericht door Osprey »

Wij zijn het bezit van een Friendship 28 MK III. Aan de helmstokhouder zit een lip met een tapbout die versteld kan worden om de helmstok op te vangen. Deze lip is afgebroken.
Gezien het feit dat een en ander er uit ziet als een gietstuk rvs lijkt het vastlassen hiervan een onmogelijkheid te zijn. Ook omdat de lip aan het oog zit waardoor de bout loopt om de houder om de roerkoning te klemmen.

Wij zijn op zoek naar zelfde helmstokhouder of iemand die eventueel een tekening heeft voor een alternatief.
32EC4F38-6D2E-465B-A3D0-6AA905720E36.jpeg
8CB24040-1375-4F3E-9DED-3DA58B17201B.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Karel
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 12 sep 2016 1:20 pm
Contacteer:

Re: Helmstokhouder

Bericht door Karel »

wij zijn ook in het bezit van een F28 MK3 en hebben hetzelfde probleem met een afgebroken roerkops telbout.
Ik heb de roerkop laten lassen ( MIG lassen) en er een losse stelmogelijkheid aan toegevoegd die gemonteerd zit tussen de 2 bouten.(klembout en bovenste sluitbout)
Een prima oplossing voor de stelbout maar het lassen van corrosievaste gietijzeren roerkop vind ik niet vertrouwenwekkend omdat ik de klembout niet op de juiste torsie durf te zetten vanwege het brosser worden van het lassen.
De grootste roerkracht wordt opgenomen door de 5 mm borgpen, die zal het best lang uithouden omdat die op afschuiving wordt belast maar mijn gevoel vind dat je ook voldoende klem kracht moet hebben om een veilig roergevoel te hebben.

Ik ben dus ook op zoek naar een nieuwe roerkop, het mag een originele roerkop zijn maar ook een vervanger daarvan.
De roerkoning zelf is 40 mm in diameter, het roerkop gedeelte is 25 mm in diameter en 30 mm hoog.
Helmstok bevestiging is 50 mm breed.

Ik hoop dat iemand een tip heeft waar ik e.e,a kan aanschaffen.

met vriendelijke groet
Karel van Leeuwen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Friendship 28 MK3- 596 "UIVER"
Osprey
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 31 mar 2019 6:56 pm
Contacteer:

Re: Helmstokhouder

Bericht door Osprey »

Hallo Karel,

Mijn dank voor je reactie en kan het alleen maar met je eens zijn wat het lassen betreft. De oplossing voor de ondersteuning van de helmstok vind ik een hele mooie en heeft me een idee gegeven. De helmstokhouder heb ik nog niet verwijderd, want die zit al 29 jaar lekker vst en dat wil nog even zo laten tot er een alternatief is. Ben zelf nog aan het denken van hoe en wat. Mocht ik een oplossing gevonden hebben zal ik die zeker delen, om modern te blijven.

Nogmaals dank en groeten, Kobus van den Heuvel.
Karel
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 12 sep 2016 1:20 pm
Contacteer:

Re: Helmstokhouder

Bericht door Karel »

Mijn Oplossing:
Mijn probleem met de roerkop is opgelost, omdat ik een nieuwe heb laten maken, waardoor ik me weer 100% safe voel tijdens het sturen.
Ik heb geen goed alternatief kunnen vinden, waardoor ik genoodzaakt was de roerkop zelf te gaan maken.
Voor degenen die hetzelfde probleem hebben geef ik onderstaande handleiding om tot een uitstekend resultaat te komen.

Het begint met het maken van een goede tekening van de oude roerkop met de gewenste maten.
Ik heb gekozen voor brons, omdat dit makkelijker is om te bewerken, met name het boren en tappen gaat makkelijker dan RVS 316.
Het draai- en freeswerk heb ik kunnen uitbesteden.
De spie-pin heb ik laten vervallen, want die is niet exact te kopiëren, met het risico dat je roer niet in het midden staat.
Dit heb ik opgelost door een M8 koploze inbusbout te gebruiken boven het bestaande spiegat, de M8 koploze inbusbout +/- 6mm laten afdraaien op de boormaat van M8 (6,8 mm).
Het afstellen van de nieuwe roerkop begint bij het maken van tape- merktekens in de gangboorden voor de maximale uitslagen van de helmstok, vervolgens de nieuwe roerkop monteren en net zo vast zetten dat de roerkop nog net onder belasting over de roerkoning kan draaien.
Dan het roer links /rechts bewegen naar de tape markeringen in het gangboord, waardoor de roerkop weer exact in het midden staat.
Dan alleen de helmstok demonteren en de 6.8 mm boor wederom gebruiken voor het aanboren van de roerkoning, ( 5mm diepte is genoeg),
dan roerkop demonteren en M8 draadtappen in de roerkop.
Bijgevoegd een tekening en foto van de nieuwe roerkop op de "Uiver"

Succes en groet
Karel van Leeuwen
Friendship 28 MK3 nr 596
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Friendship 28 MK3- 596 "UIVER"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten