Koelkast/kist aan boord

Moderator: admin

Plaats reactie
Frieslandzeiler
Berichten: 40
Lid geworden op: za 25 jan 2014 9:32 pm
Contacteer:

Koelkast/kist aan boord

Bericht door Frieslandzeiler »

Wij willen graag een koelkast aan boord van onze FS28, maar waar laat je zo'n ding.
Zijn er wat voorbeelden beschikbaar van mooi weggewerkte koelkasten die niet in de weg staan?
Gebruikersavatar
Mike Wazowski
Berichten: 24
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 3:22 pm
Contacteer:

Re: Koelkast/kist aan boord

Bericht door Mike Wazowski »

Hoi,

Wij hebben een compresor in de bakskist staan tegen het schot van de keuken en de zgn. koelbox in de keuken geïsoleerd en omgebouwd naar een "echte" koelkast. Werkt als een tierelier en verbruikt zeer weinig stroom.
Friendship 25 → Friendship 28
Gebruikersavatar
Mike Wazowski
Berichten: 24
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 3:22 pm
Contacteer:

Re: Koelkast/kist aan boord

Bericht door Mike Wazowski »

Hier kan je nog een discussie lezen: https://www.friendshipclub.nl/forum/vie ... p?f=11&t=4
Friendship 25 → Friendship 28
Gebruikersavatar
Arion
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 17 jun 2019 12:14 pm
Contacteer:

Re: Koelkast/kist aan boord

Bericht door Arion »

Ik heb na alle klussen die ik de afgelopen drie jaar aan mijn schip heb gedaan, vorig jaar een koelkast ingebouwd.

Ik wou eerst een vaste koelkast gaan inbouwen en een kast o.i.d. gaan opofferen, maar kwam via dit forum er achter dat zo'n inbouwsetje ook goed zou gaan werken.
Tijdje markplaats in de gaten gehouden en uiteindelijk voor een prikje een tweehands inbouwsetje gekocht. Deze moet je na het aansluiten wel weer laten vullen door een bedrijf, hier had ik eerst geen rekening mee gehouden. Zou ik dit weer doen, dan kocht ik deze set nieuw. (garantie e.d.)

Compressor in de bakskist geplaatst, gat door de wand geboord naar de koelbak om de leidingen op aan te sluiten. De L-koelspiraal stukje (+/-2 cm) van de achterwand geplaatst om meer koeling in de bak te krijgen\houden. Geboorde gaten dicht gepurd en het geheel aangesloten op een losse accu met een klein zonnepaneeltje. Het werkt als een tierelier.

Wat ik nog wel wil doen is de koelbak (volgens mij is deze niet geïsoleerd?) aan de buitenkant isoleren, volgens mij moet dat kunnen door het tussenschot wat achterop onder het dek zit te verwijderen. Ik heb nu de bak geïsoleerd aan de binnenkant met piepschuim.
eUv47z2 - Imgur.jpg
20190610_144953.jpg
20190622_135838.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Arion
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 17 jun 2019 12:14 pm
Contacteer:

Re: Koelkast/kist aan boord

Bericht door Arion »

20190622_142844.jpg
20190622_135953.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
okneib
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 01 dec 2014 2:04 pm
Contacteer:

Re: Koelkast/kist aan boord

Bericht door okneib »

Ik heb op dezelfde manier een koelkast gemaakt, werkt inderdaad als een dolle. Zou je alleen wat info van accu/zonnelader willen delen?
Ik heb hier niet zoveel verstand van, wat je dan precies nodig hebt.

Alvast dank!

Groet,
Oscar
Gebruikersavatar
Arion
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 17 jun 2019 12:14 pm
Contacteer:

Re: Koelkast/kist aan boord

Bericht door Arion »

Ik zal binnenkort wel even wat info hier delen, want ik ga er een 100 watt zonnepaneel bijplaatsen op de buiskap en deze demontabel maken. Principe is erg simpel met zonnepanelen. Zonnepaneel heeft een x aantal vermogen (watt) , daar past dan weer een omvormer bij (deze zorgt er voor dat de accu niet stuk gaat en stopt met laden als deze vol is) en deze sluit je aan op de + & - van je accu.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast