Vraag over Geleiderailsysteem Friendship 28 (bouwjaar'84)

Moderator: admin

Plaats reactie
Joshua117766
Berichten: 2
Lid geworden op: do 06 jul 2017 1:12 pm
Contacteer:

Vraag over Geleiderailsysteem Friendship 28 (bouwjaar'84)

Bericht door Joshua117766 »

We hebben onlangs een Friendship gekocht en zeilen er nu enige tijd mee. We verwonderde ons over het geleiderailsysteem
van het grootzeil. Het bevestigingsysteem van de grootschoot zit op deze rail op een geleider die heen en weer kan schuiven.
Maar het is vreemd dat je dit niet kan fixeren. Nu schiet de geleider (ongewenst) naar het uiteinde van de rail bij wat hardere
wind.

Omdat er gaatjes in de rails zitten, moeten er volgens mij een pen (of pennen) zijn die de het schuivende deel kan fixeren op
de geleiderail.

Iemand die hier iets over kan zeggen?

Groet, Joost
SamHrrck
Berichten: 40
Lid geworden op: do 26 okt 2017 5:39 pm
Contacteer:

Re: Vraag over Geleiderailsysteem Friendship 28 (bouwjaar'84)

Bericht door SamHrrck »

Hallo Joshua, bij onze FS28 uit 80 zitten er links en rechts een curryklem waar een lijntje doorloopt. In het verleden zat de klem op de teakbank. Nu zit er een geleiderail met aan beide zijde een klem. De lijntjes zet je strak als de grootschoot in het midden moet staan en naarmate je minder twist wil vier je ze iets. Helaas geen foto van maar op fb bij de frienship club is dat iets makkelijker te laten zien.

Grt Herrick
FS28 zeiler.
Gebruikersavatar
admin
Site Admin
Berichten: 223
Lid geworden op: di 08 nov 2011 12:48 am
Contacteer:

Re: Vraag over Geleiderailsysteem Friendship 28 (bouwjaar'84)

Bericht door admin »

Ik vond lijntjes waarmee je de wagen verplaatst niet echt handig en heb twee stoppers gevonden die op de rails pasten. Daar ben ik erg tevreden over.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast