Aankoopadvies Friendship 28

Moderator: admin

Plaats reactie
Onmisbaar
Berichten: 1
Lid geworden op: di 02 okt 2018 11:20 am
Contacteer:

Aankoopadvies Friendship 28

Bericht door Onmisbaar »

Goedemorgen!

Ik ben al een tijdje op zoek naar een kajuitboot en ik ben na een uitgebreide zoektocht uitgekomen op de Friendship 28! Ik heb mij ingelezen over dit type, echter zijn er hier en daar tegenstrijdige berichtgevingen over de mast en/of osmose. Ik vraag me af of men hier mij hier meer over kan vertellen.

1. Onzekere mast en verstaging. Schijnbaar hebben de oudere FS 28's een zwarte mast die onbetrouwbaar is en verstevigd dient te worden. Ik heb nu een boot op het oog uit 1979 die geen verstevigde mast heeft, maar de boot heeft wél een nieuwe motor.

2. Osmose en lekkage. Schijnbaar is osmose een probleem voor een aantal FS 28's. De oliecrisis in de jaren 80-83 ten tijden zou schijnbaar gezorgd hebben voor minder stevig polyester en verminderd gebruik van hars, waardoor deze boten minder sterk zijn. Ook zou Meijer bezuinigd hebben op meer zaken. Het hoofdschot zou ook veel problemen hebben. In hoeverre is dit waar?

3. De motor. De meeste FS 28's hebben de Bukh DV10 motor en dit betekent dat veel tweedehands boten dus een bijna 40 jaar oude motor hebben, al dan niet deels gereviseerd. Deze oudere motor baart mij zorgen; is dit terecht? Is het belangrijk dat deze motor vervangen wordt?

Graag hoor ik wat men denkt hierover!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten