Gebroken roerkoning
Moderator: admin
Gebroken roerkoning
Ik ben in het bezit van een Friendhip 28. Na 32 jaar is de roerkoning in het roerblad gebroken. Ik zal op zoek moeten gaan naar een machineshop die een RVS stang van 30mm heeft liggen of kan maken, en dan de ankers van de oude roerkoning af kan halen en aan de nieuwe stang kan lassen. Moet ik nog ergens rekening mee houden qua type materiaal? Zijn er meerdere typen RVS?
Re: Gebroken roerkoning
Bij mij is dat ook gebeurd. Een werf heeft toen in het hart van de roerkoning een rvs schroefas erin gedaan en vastgelast, ook binnen in het roerblad. Daarna nooit meer problemen gehad. Moest wel het roerblad weer netjes afdichten maar dat is goed te doen.
Re: Gebroken roerkoning
Dat is inderdaad ook een idee.
Ik ga dat bespreken met de machine shop.
Dat zouden zij ook moeten kunnen.
Andere vraag .. Boven op de roerkoning zit een gat met draad. Enig idee waar dat voor is/was?
Ik ga dat bespreken met de machine shop.
Dat zouden zij ook moeten kunnen.
Andere vraag .. Boven op de roerkoning zit een gat met draad. Enig idee waar dat voor is/was?
Re: Gebroken roerkoning
Ik weet niet precies wat je bedoelt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Gebroken roerkoning
Aha hartelijk dank, de foto maakt het een stuk duidelijker. De kop waar de helmstok aan vast zit en op en neer kan bewegen, ziet er bij mij anders uit. Die van mij heeft een open bovenkant en zit er als een soort klem om heen en wordt aan de voorkant dicht geknepen door een boot en moer. Kan geen foto maken, omdat roerkoning en kop nu bij de machine shop liggen die het gaan repareren. Maar begrijp nu wel waar het boutgat bovenop roerkoning voor is. Bij jou zit daar de bout in die de kop op de roetkoning bevestigd. Dat zal de originele constructie zijn.
Re: Gebroken roerkoning
Mooi dat de foto helpt!
Het wordt daarmee altijd wel duidelijk waar het over gaat.
Trouwens van wat origineel is, is niet altijd duidelijk. De werf keek wel naar waar de onderdelen goedkoper konden worden besteld. Om die reden hoeft niet elke FS er hetzelfde uit te zien.
Bij een verandering in model(naam) is dat wel het geval.
Het wordt daarmee altijd wel duidelijk waar het over gaat.
Trouwens van wat origineel is, is niet altijd duidelijk. De werf keek wel naar waar de onderdelen goedkoper konden worden besteld. Om die reden hoeft niet elke FS er hetzelfde uit te zien.
Bij een verandering in model(naam) is dat wel het geval.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten