Gebroken roerkoning

Moderator: admin

Plaats reactie
Jampi
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 09 mar 2018 12:44 pm
Contacteer:

Gebroken roerkoning

Bericht door Jampi »

Ik ben in het bezit van een Friendhip 28. Na 32 jaar is de roerkoning in het roerblad gebroken. Ik zal op zoek moeten gaan naar een machineshop die een RVS stang van 30mm heeft liggen of kan maken, en dan de ankers van de oude roerkoning af kan halen en aan de nieuwe stang kan lassen. Moet ik nog ergens rekening mee houden qua type materiaal? Zijn er meerdere typen RVS?
Gebruikersavatar
admin
Site Admin
Berichten: 223
Lid geworden op: di 08 nov 2011 12:48 am
Contacteer:

Re: Gebroken roerkoning

Bericht door admin »

Bij mij is dat ook gebeurd. Een werf heeft toen in het hart van de roerkoning een rvs schroefas erin gedaan en vastgelast, ook binnen in het roerblad. Daarna nooit meer problemen gehad. Moest wel het roerblad weer netjes afdichten maar dat is goed te doen.
Jampi
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 09 mar 2018 12:44 pm
Contacteer:

Re: Gebroken roerkoning

Bericht door Jampi »

Dat is inderdaad ook een idee.
Ik ga dat bespreken met de machine shop.
Dat zouden zij ook moeten kunnen.

Andere vraag .. Boven op de roerkoning zit een gat met draad. Enig idee waar dat voor is/was?
Gebruikersavatar
admin
Site Admin
Berichten: 223
Lid geworden op: di 08 nov 2011 12:48 am
Contacteer:

Re: Gebroken roerkoning

Bericht door admin »

Helmstok.jpg
Bij mij ziet dat er zo uit.
Ik weet niet precies wat je bedoelt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Jampi
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 09 mar 2018 12:44 pm
Contacteer:

Re: Gebroken roerkoning

Bericht door Jampi »

Aha hartelijk dank, de foto maakt het een stuk duidelijker. De kop waar de helmstok aan vast zit en op en neer kan bewegen, ziet er bij mij anders uit. Die van mij heeft een open bovenkant en zit er als een soort klem om heen en wordt aan de voorkant dicht geknepen door een boot en moer. Kan geen foto maken, omdat roerkoning en kop nu bij de machine shop liggen die het gaan repareren. Maar begrijp nu wel waar het boutgat bovenop roerkoning voor is. Bij jou zit daar de bout in die de kop op de roetkoning bevestigd. Dat zal de originele constructie zijn.
Gebruikersavatar
admin
Site Admin
Berichten: 223
Lid geworden op: di 08 nov 2011 12:48 am
Contacteer:

Re: Gebroken roerkoning

Bericht door admin »

Mooi dat de foto helpt!
Het wordt daarmee altijd wel duidelijk waar het over gaat.
Trouwens van wat origineel is, is niet altijd duidelijk. De werf keek wel naar waar de onderdelen goedkoper konden worden besteld. Om die reden hoeft niet elke FS er hetzelfde uit te zien.
Bij een verandering in model(naam) is dat wel het geval.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 10 gasten