Vervangen Bukh DV10

Moderator: admin

Plaats reactie
jmulder
Berichten: 6
Lid geworden op: za 28 apr 2018 3:40 pm
Contacteer:

Vervangen Bukh DV10

Bericht door jmulder »

Ik ben in het bezit van een Friendship 28. Deze is nog uitgerust met de originele Bukh DV10.
Het vertrouwen in de motor is niet meer heel erg groot en overweeg komende winter de motor te vervangen door een andere (iets krachtigere) motor.
De vraag is: welke motor is goed geschikt voor een FS28? Ik zoek een goede gebruikte motor van ongeveer 15 PK. Dit kan een Vetus, Volvo Penta of Sole of een ander merk zijn.

Hierbij kom ik wel voor een aantal uitdagingen te staan tijdens mijn zoektocht. Welke motor is het best geschikt. Hierbij denk ik aan gewicht, ruimte, plaatsing op de fundering, uitlijning op de schoeffas, aansluiting elektriciteit, koeling etc.
Wie heeft hier ervaring mee en kan mij hierover advies geven?

Johan
SamHrrck
Berichten: 40
Lid geworden op: do 26 okt 2017 5:39 pm
Contacteer:

Re: Vervangen Bukh DV10

Bericht door SamHrrck »

Hallo Johan, wij zijn dit seizoen voor het eerst met onze FS28 op vakantie geweest. Vorig jaar is ze aangeschaft met een mini Solé 17 die 800 draai uren erop had zitten . Een vaste 3 blads schroef die voor en achteruit zeer goed reageert. Onder zeil mag volgens de importeur de keerkoppeling in de vrij staan , zodat de schroef bij ongeveer 3 knp mee gaat draaien. Stil of draaien levert 0,4 knp op. De mini Solé is relatief licht in gewicht t.o.v andere motoren. Is prachtig ingebouwd op bestaande fundering. Starten lopen op diesel en nu op gtl-diesel zonder rookpluim!! Hebben vier andere FS28 bekeken waar er 3 behoorlijk rookten(Volvo's). Het enige wat deze winter vervangen moet worden is het vet gesmeerde schroefas lager. Ik probeer wat foto's te plaatsen en een filmpje.

Grt Herrick.
Aerandir
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 21 sep 2018 10:12 am
Contacteer:

Re: Vervangen Bukh DV10

Bericht door Aerandir »

Mijn Bukh in mijn FS28 moet ook vervangen worden en ik probeer er achter te komen wat de kosten zijn van revisie of vervanging. Iemand enig idee?
Frieslandzeiler
Berichten: 40
Lid geworden op: za 25 jan 2014 9:32 pm
Contacteer:

Re: Vervangen Bukh DV10

Bericht door Frieslandzeiler »

Yanmar 2GM20 past ook goed
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten