Fabels en feiten over de masten op een Friendship 28

Moderator: admin

Plaats reactie
Groen
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 08 apr 2018 7:24 pm
Contacteer:

Fabels en feiten over de masten op een Friendship 28

Bericht door Groen »

Beste forumleden,

Wij zijn sinds vorig jaar opzoek naar een kajuitzeilboot rond de 28 voet. Het begint er steeds meer op te lijken dat dit een Friendship 28 gaat worden.
Op o.a. het zeilersforum en dit forum zijn we al veel te weten gekomen over de Friendship 28, dank daarvoor. We weten inmiddels dat er door de oliecrisis rond 1980 tot 1982? slechte exemplaren gemaakt zijn doordat er bezuinigd werd op de hoeveelheid polyester en hars.

We weten inmiddels ook dat er problemen zijn/waren met de zwarte masten. Hier hebben we echter nog een vraag over. Afgelopen week hebben we een Friendship bekeken bouwjaar na 1983 waar een zwarte mast op staat. Volgens de eigenaar, boot was afgelopen 5 jaar amper gebruikt, was deze zwarte mast van het nieuwe type zwarte masten welke extra verzwaard was. Onze vraag is: klopt het dat er op een gegeven moment een nieuw type zwarte mast gebouwd is, waarbij de kans niet of minder groot is dat hij halverwege doormidden breekt en over boord gaat? Hoe herken je een goed type zwarte mast?

Tweede vraag, stel de boot is ALl Risk verzekerd en de mast gaat met windkracht 4/5 wel overboord. Hoe werkt dit dan verzekeringstechnisch, ben je hiervoor verzekerd dat er een deel van de nieuwe mast vergoed wordt?

Alvast bedankt voor de reacties,

Met vriendelijke groet,

Groen
Gebruikersavatar
admin
Site Admin
Berichten: 223
Lid geworden op: di 08 nov 2011 12:48 am
Contacteer:

Re: Fabels en feiten over de masten op een Friendship 28

Bericht door admin »

Met name op de FS 28 zijn in de loop der jaren verschillende masten op de FS 28 terecht gekomen. Ook hier was sprake van marktwerking. Er lijkt mij niemand die kan zeggen dat is een goede zwarte mast en dat een mindere. Alle typen zijn wel eens (sporadisch) overboord gegaan. Vaker ligt dat niet aan de mast maar aan het loskomen van een ringetje of het breken van een want of stag.
Mijn zwarte (inmiddels grijze) mast staat nu al 43 jaar op de boot. Mij hoor je niet klagen.

Wat betreft de verzekering, kun je de vraag beter stellen aan de verzekeraar. Wat de ene deels vergoed doet een ander het helemaal of bijna helemaal. Tenminste dat is wat ik gehoord heb van anderen. Gelukkig kan ik niet uit eigen ervaring spreken.
Roan
Berichten: 9
Lid geworden op: do 24 mar 2016 10:06 pm
Contacteer:

Re: Fabels en feiten over de masten op een Friendship 28

Bericht door Roan »

Hoi op onze 28 uit bouwjaar 80 staat ook een zwarte mast. Nog (nooit)problemen mee gehad. Ik vind het een heerlijk bootje.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten