Friendship 28 kopen

Moderator: admin

Plaats reactie
John1967
Berichten: 4
Lid geworden op: do 22 feb 2018 12:36 pm
Contacteer:

Friendship 28 kopen

Bericht door John1967 »

Mijn oog is gevallen op een Friendship 28 uit 1977. De boot is volledig opnieuw gespoten en gerefit. Ziet er erg goed uit. Kosten noch moeite zijn gespaard. De vraagprijs is echter ook stevig, € 15.000,-. Hoe kijken jullie hier tegenaan ?
Gebruikersavatar
admin
Site Admin
Berichten: 223
Lid geworden op: di 08 nov 2011 12:48 am
Contacteer:

Re: Friendship 28 kopen

Bericht door admin »

Dat is een moeilijke vraag John.
We hebben hem niet gezien. Wat zit er allemaal bij? Hoe oud is de motor, etc.?

Belangrijk is, is hij gekeurd? En wat vond die persoon ervan?

En misschien nog belangrijker, vind jij die boot dat bedrag waard? Wil je hem graag hebben?
Als dat zo is: kopen.
Bij twijfel, laat hem keuren.

Succes.
SamHrrck
Berichten: 40
Lid geworden op: do 26 okt 2017 5:39 pm
Contacteer:

Re: Friendship 28 kopen

Bericht door SamHrrck »

Hoi John,

Als het de boot uit Urk is, dan denk ik dat het zeker de prijs zeker waard is. Wij hebben gekozen voor een boot die lager in prijs was maar de consequentie is dat wij deze winter ook kunnen/moeten genieten van de boot om hem 1 april klaar te hebben voor het nieuwe seizoen . Wij hebben bewust gekozen voor een Friendship 28 die nog origineel was met de eventuele bekende 'zwakheden'. Door deze zelf op te lossen kan je een beetje geld besparen. (Geen tijd:) ) Veel succes en wie weet komen we elkaar tegen op het IJsselmeer .

Grt Minne (naam boot)
John1967
Berichten: 4
Lid geworden op: do 22 feb 2018 12:36 pm
Contacteer:

Re: Friendship 28 kopen

Bericht door John1967 »

Dank voor jullie reactie. Het betreft idd de boot die op Urk te koop staat. Ik ga hem over 1,5 week bekijken. Hij lijkt heel compleet. De originele Bukh heeft 10 ok, wellicht iets te weinig pk’s. 15 mille vraagprijs voor een boot van 1977 vind ik stevig. Ik weet niet wat de taxatie aan geeft. Volgens mij is het nog steeds een kopersmarkt , is er veel aanbod en weinig vraag. Dus ‘ wat een gek ervoor geeft’ of zien jullie dit anders. Ook na de refit blijft het immers een ‘77 boot.
John1967
Berichten: 4
Lid geworden op: do 22 feb 2018 12:36 pm
Contacteer:

Re: Friendship 28 kopen

Bericht door John1967 »

PS wie moet een boot keuren ? Een makelaar of ... ?
SamHrrck
Berichten: 40
Lid geworden op: do 26 okt 2017 5:39 pm
Contacteer:

Re: Friendship 28 kopen

Bericht door SamHrrck »

Ik ben van mening dat de leeftijd toch van ondergeschikt belang is. Als een boot iets jonger is en minder onderhoud heeft gehad gaat de prijs mijns inziens onderuit. Een oudere technisch tiptop kan een goede koop zijn. Een 10 pk is mager voor een FS28. Wij kochten een FS28 met een 18 pk mitsubishi die 1100 draai uren had gedaan. De waarden : 3000 toeren 10.3 km/u.
3500 toeren 11.6 km/u.
Dit zal de Buck waarschijnlijk niet halen maar zeilend zal die wel een fractie sneller gaan ivm de klapschroef tegenover de vaste 3 blad schroef van onze FS28.
Gebruikersavatar
admin
Site Admin
Berichten: 223
Lid geworden op: di 08 nov 2011 12:48 am
Contacteer:

Re: Friendship 28 kopen

Bericht door admin »

Ik had ooit een Bukh 10 pk en nu een Yanmar 18pk. Het scheelt in vermogen natuurlijk maar wanneer je daar echt voordeel aan hebt, komt niet zo vaak voor. Tegen de rompsnelheid aan varen, wat ze allebei kunnen, is vaak niet prettig.
Soms als je wilt opschieten, naar huis met tegenwind, is ook al niet prettig, de 18 pk douwt hem er wel door, maar valt ook weer terug als je 2 golfjes achterelkaar krijgt, zoals zo vaak op het IJsselmeer.

Wil je hem laten keuren? Google even op aankoopkeuring schip. De ANWB geeft ook veel info.
John1967
Berichten: 4
Lid geworden op: do 22 feb 2018 12:36 pm
Contacteer:

Re: Friendship 28 kopen

Bericht door John1967 »

Dank heren 👍
SamHrrck
Berichten: 40
Lid geworden op: do 26 okt 2017 5:39 pm
Contacteer:

Re: Friendship 28 kopen

Bericht door SamHrrck »

Hallo John,

En...is er al een koop gesloten met een/de FS28 ?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten