Maststrijkinstallatie FS28

Moderator: admin

Plaats reactie
Marnix.Tax
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 12 feb 2017 3:51 pm
Contacteer:

Maststrijkinstallatie FS28

Bericht door Marnix.Tax »

Wie kan mij adviseren of de roestvrij stalen platen onder aan de zijstagen van mijn FS28 onderdeel zijn van een maststrijkinstallatie?
En zo ja, heeft iemand dezelfde maststrijkinstallatie en kan ik advies krijgen hoe hem te gebruiken?
Zie bijgaande foto's.

Groet,
Marnix Tax
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Sailor09
Berichten: 73
Lid geworden op: za 12 nov 2011 12:37 am
Contacteer:

Re: Maststrijkinstallatie FS28

Bericht door Sailor09 »

Curieus ding, nog nooit gezien. Als het wordt gebruikt voor het maststrijken dan moeten de ogen daarvan precies ter hoogte zitten van het draaipunt van de mast. Dan kunnen de wanten de mast strak houden.
Bij het onderwerp "Oude vragen" staat een handleiding maststrijken, misschien helpt dat.
Twee weten meer dan een.
Marnix.Tax
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 12 feb 2017 3:51 pm
Contacteer:

Re: Maststrijkinstallatie FS28

Bericht door Marnix.Tax »

Bedankt voor je advies. Ik denk inderdaad dat de ogen ter hoogte van het draaipunt van de mast zitten, maar zal dat eens opmeten.
Heb je ervaring of het mogelijk is om de spinakerboom te gebruiken om de afstand tussen voorstag en mast te fixeren, mits het uiteinde van de spinakerboom geborgd wordt met twee staalkabels op de metalen platen zoals te zien op de foto?
Frieslandzeiler
Berichten: 40
Lid geworden op: za 25 jan 2014 9:32 pm
Contacteer:

Re: Maststrijkinstallatie FS28

Bericht door Frieslandzeiler »

zo te zien zitten deze op lijn met het scharnierpunt van de mast, dan zou je met een getuide spinakerboom moeten kunnen strijken.
Ik he dit nooit aangedurft op deze manier en heb een mastvoet met scharnierpunt boven het niveau van de buiskap geplaatst. en een strijkwand d.m.v. 2 buizen als onderste deel van de stag, deze buizen staan tijdens het strijken ook getuit en worden met 2 hulpbuizen naarbuiten gedrukt om te voorkomen dat ze naar binnen getrokken worden tijdens het strijken. Goodewind heeft ook zo iets maar heeft de bevestiging van het wand hoger gemaakt, ik was bang om hier tegen aan te lopen bij gestreken mast en dan een te groot koppel op het dek te zetten daarom heb ik een scharnierende buis als onderste del van de stag. Maar ook hier zijn de meningen verdeeld over.
Gebruikersavatar
admin
Site Admin
Berichten: 223
Lid geworden op: di 08 nov 2011 12:48 am
Contacteer:

Re: Maststrijkinstallatie FS28

Bericht door admin »

Strijken met de spi-boom kan, maar gebruik dan niet de voorstag, die is nl. langer dan de mast en is lastiger. In plaats daarvan gebruik je een val zodat je een een mooie rechthoek krijgt bij de mast-spiboom. Als takel is de grootschoot te kort en moet je een aparte takel gebruiken. Ik heb een 3-bloks takel en werkt erg prettig. De lijn is zo lang dat ik hem zelfs op de lier in de kuip kan zetten als ik alleen ben.
Marnix.Tax
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 12 feb 2017 3:51 pm
Contacteer:

Re: Maststrijkinstallatie FS28

Bericht door Marnix.Tax »

Bedankt voor de adviezen. Sailor09. De ogen zaten inderdaad ter hoogte van het scharnierpunt van de mastvoet. Op de bovenste ogen zet je de buitenste zijstag en de lijn die de spinakerboom stabiliseert. Ik heb de mast afgelopen weekend kunnen strijken met de spinakerboom. De haak van de spinakerboom door het oog op een halve meter boven de onderkant van de mast en op het andere uiteinde van de spinakerboom een harp met daarin zowel de takel die spinakerboom en dek verbindt als de furlex van de voorstag. Op de voorkant van de spinakerboom nog een harp met vandaaruit lijnen die de spinakerboomtuienom zwenken te voorkomen: een landvast naar de onderkant stag dek bevestigingspunt aan stuurboord zijde (de speciale metalen plaat) en een ander landvast naar bakboordzijde. Dit houdt de spinakerboom in het midden van het schip. De takel met lange lijn loopt naar de kuip en het lukte me om hem gecontroleerd te laten zakken.

Ik vond wel dat er erg veel krachten op de constructie kwamen te staan. Zowel op de lijn vanuit de takel naar de lier in de kuip, als op de bevestiging van de spinakerboom op het spinakerboom-oog op de mast Het eerste wellicht omdat de takel maar twee blokken heeft. Het tweede wellicht omdat ik geen genua val heb kunnen gebruiken. Dit omdat ik de vallen bij de winterbeurt eruit had gehaald (niet zo handig). Dus moest wel de voorstag met de rolgenua-furlex gebruiken.

Heeft iemand ervaring met een alternatief voor het gebruik van de spinakerboom? Zijn er speciale bomen te koop die op een andere wijze mast en voorstag of genuaval kunnen verbinden? Ik lees in de reactie van blauwwind een oplossing met een andere mastvoet. Ik heb echter een mastvoet die aan de onderzijde scharniert. Zie foto.
IMG_0626.JPG
IMG_0047.JPG
.

Alvast bedankt voor jullie reactie.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
admin
Site Admin
Berichten: 223
Lid geworden op: di 08 nov 2011 12:48 am
Contacteer:

Re: Maststrijkinstallatie FS28

Bericht door admin »

Ja er komen veel krachten op te staan, maar de vraag is of dat een probleem is of dat het gevoel overweegt dat het materiaal het niet aan kan. Vooral dat laatste zal wel mee vallen.

Ik ken nog twee andere mogelijkheden in plaats van een spi-boom.
1. een buis in drie delen van rvs, die in de bakskist past en die in een manchet om de mast wordt gestoken in een huls die op de manchet is gelast. Ik werk daar zelf mee. Er staat ook een foto van in de handleiding maststrijken die al eerder genoemd is.
2. een bokkepoot, erg sterk maar niet prettig dat hij altijd op dek ligt. Heb ik verder geen ervaring mee.
PeterFS28MKIII
Berichten: 3
Lid geworden op: za 01 okt 2016 9:12 am
Contacteer:

Re: Maststrijkinstallatie FS28

Bericht door PeterFS28MKIII »

Wellicht niet helemaal wat je in gedachte had, maar ter inspiratie deel ik de foto's van de maststrijk installatie op onze MK3.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Frieslandzeiler
Berichten: 40
Lid geworden op: za 25 jan 2014 9:32 pm
Contacteer:

Re: Maststrijkinstallatie FS28

Bericht door Frieslandzeiler »

PeterFS28MKIII schreef: wo 28 jun 2017 9:17 pm Wellicht niet helemaal wat je in gedachte had, maar ter inspiratie deel ik de foto's van de maststrijk installatie op onze MK3.

Ik vindt het een mooie oplossing als je regelmatig moet strijken. Hij ligt eigenlijk amper in de weg. Hoe is dat V frame op het dek bevestigd gewoon met een plaatje aa de onderkant? Zelf moet ik de spinakeboom optuigen en dan ben je al snel een kwartiertje tot een half uurtje bezig voor alles netjes plat ligt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 3 gasten