Wantputtingen hoofdwant vervangen

Moderator: admin

Plaats reactie
Gebruikersavatar
fram
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 30 mei 2012 4:17 pm
Contacteer:

Wantputtingen hoofdwant vervangen

Bericht door fram »

Beste Friendshippers,

Afgelopen Almere Regatta hebben we blijkbaar de boot iets te ver gepusht en knapte de achterste bout van de wantputting van het hoofdwant. Hierdoor kwam de wantputting deels omhoog. Deze moet nu vervangen worden. Weten jullie of de originele wantputting nog te krijgen is? En zo ja, waar? Ik heb de vraag ook uitstaan bij Jachtwerf Marinecenter. Alle tips zijn welkom.

Alvast bedankt!

Met zeilersgroet,

Floris Cornelissen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
FRAM | NED 8708 | TEAMFRAM.NL
Frieslandzeiler
Berichten: 40
Lid geworden op: za 25 jan 2014 9:32 pm
Contacteer:

Re: Wantputtingen hoofdwant vervangen

Bericht door Frieslandzeiler »

Ik zou gewoon bij een RVS lasser een nieuwe laten maken. mast dit keer wel gelukkig wel overeind gebleven zo te zien.
Gebruikersavatar
fram
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 30 mei 2012 4:17 pm
Contacteer:

Re: Wantputtingen hoofdwant vervangen

Bericht door fram »

Dank voor je reactie. Gelukkig bleef de mast wel overeind. Waarschijnlijk wordt het inderdaad namaken. Ik heb al goede adressen gekregen waaronder de Kloet in Kortenhoef. Maar stiekem hoop ik dat Friendshipyachts in Lemmer nog een setje op zolder heeft liggen.
FRAM | NED 8708 | TEAMFRAM.NL
Frieslandzeiler
Berichten: 40
Lid geworden op: za 25 jan 2014 9:32 pm
Contacteer:

Re: Wantputtingen hoofdwant vervangen

Bericht door Frieslandzeiler »

Als je een goede RVS bewerker hebt laat dan op een stuk rond van de juiste diameter aan de uiteinde draad snijden, vervolgens buigen in de juiste vorm en door een plaat met 2 gaten steken. Dan heb je er geen las meer tussen zitten. Ik was in de veronderstelling dat dat origineel ook zo gedaan was maar gezien je breuk.......
Mogen we ook nog een foto van de breuk zien zodra je hem los genomen hebt.
AndreasW
Berichten: 31
Lid geworden op: di 17 jul 2012 9:04 pm
Contacteer:

Re: Wantputtingen hoofdwant vervangen

Bericht door AndreasW »

Hi Friendshippers,

how can I remove the wantputting? I´ve a leaky seal at the putting on the starboard side and I decide to remove it for renewing the seal under the metal plate.
Do I only have to loose the two nuts at the bolts under deck on the both sides of the main schott? Or is there a miracle that I don´t know yet?

Thanks

Regards
Andreas
Gebruikersavatar
fram
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 30 mei 2012 4:17 pm
Contacteer:

Re: Wantputtingen hoofdwant vervangen

Bericht door fram »

Hi Andreas,

It's very simple. Just like you described two nuts under deck. One in front of the bulk head (above the closet) and one aft of the bulk head. Pretty easy job if the old seal (sikaflex?) is not that sticky anymore. Make sure to check the bolts, as you can see mine broke in only 17 kts of wind.

Good luck!

Kind regards,

Floris
FRAM | NED 8708 | TEAMFRAM.NL
AndreasW
Berichten: 31
Lid geworden op: di 17 jul 2012 9:04 pm
Contacteer:

Re: Wantputtingen hoofdwant vervangen

Bericht door AndreasW »

Hi,

beste Floris, bedankt voor je tip.

Andreas
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 7 gasten