strijken mast FS 28

Moderator: admin

Plaats reactie
jeroen_den_haan
Berichten: 8
Lid geworden op: di 13 dec 2011 10:08 am
Contacteer:

strijken mast FS 28

Bericht door jeroen_den_haan »

Hallo,

ik ben me aan het orienteren op de aankoop van een FS 26 of FS 28, ben er nog niet uit.
Voor mij is het mede belangrijk dat de mast gemakkelijk te strijken is. Kan dat met de standaard voorzieningen op de FS 28? Ik heb de pdf van meneer vink gezien, en daarop lijkt het alsof de mast ook in half gestreken toestand stabiel aan de bokkepoot constructie hangt en dus niet zwaait. Ik vroeg me af of dat redelijk tot goed te doen is in je eentje of varend?
Ik heb nl een ligplaats in Weesp en moet onder twee bruggen door voor ik op open water zit. Strijken van de mast zou een grote tijdswinst met zich meebrengen.
Ik ben me bewust van de voorbereidingstijd etc, heb eerder een wibo 835 gehad, die ongeveer een even grote mast heeft. Maar bij dat schip bleven de stagen niet strak genoeg staan en moest 1 persoon onder de mast op de kajuit staan en de mast steady houden om het uitzwaaien en daarmee torderen van de mastvoet te voorkomen! En dan is zo'n mast vna 9 meter best zwaar...
Gebruikersavatar
Mike Wazowski
Berichten: 24
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 3:22 pm
Contacteer:

Re: strijken mast FS 28

Bericht door Mike Wazowski »

Ik heb eind augustus een FS28 gekocht en deze moest van Maasbommel naar Stad a/h Haringvliet. Een lekker stukkie varen op de motor want de mast moest plat.
Ik moet zeggen dat de mast laten zakken mogelijk is maar echt lekker gaat het niet. Ten eerste was de mastvoet in beetje ingedeukt waardoor de spinakerboom niet paste. Ik heb gebruik gemaakt van een sprenkel en een takel.
Indien het een enkele keer moet, dan is het te doen. Moet het vaker gebeuren, dan zou ik de inrichting aanpassen want er zijn veel mooiere oplossingen.

Succes!
Friendship 25 → Friendship 28
Wolderwijd
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 29 jul 2012 9:46 pm
Contacteer:

strijken mast FS 28

Bericht door Wolderwijd »

Hallo,

Ik heb de PDf van Louis Vink bestudeerd, maar ik snap het verhaal van de staaldraden die over het hoofdwand schuiven niet helemaal. :oops:

In mijn beleving is het niet stabiel als hij mee kan schuiven. :?:

Kan iemand me verder helpen of is het verstandiger de mast te strijken met de kraan.
Sailor09
Berichten: 73
Lid geworden op: za 12 nov 2011 12:37 am
Contacteer:

Re: strijken mast FS 28

Bericht door Sailor09 »

Een sprenkel kun je ook gebruiken, maar dat is nogal een installatie: twee stijve buizen die naar voren lopen.
Zelf werk ik ook met twee staaldraden die met een harpsluiting aan de hoofdwanten zijn bevestigd.
Niet gefixeerd, want anders kunnen ze niet mee schuiven. Dat voorkomt niet 100% dat de mast nog een klein beetje opzij kan, maar wel voldoende om hem behoorlijk recht te houden. Meer, maar ook niet minder dan dat, doet het niet.
Mooier is om de harpsluitingen te vervangen door katrollen, maar voor mij hoeft dat niet.

Strijken met de kraan kan altijd, maar als je ergens zit dat er geen kraan is, moet je het wel zelf kunnen.

As. woensdag ga ik mijn mast strijken, dus als je zin (en tijd) hebt om te kijken, prima.
Twee weten meer dan een.
jan smid
Berichten: 49
Lid geworden op: vr 27 jan 2012 11:23 pm
Contacteer:

Re: strijken mast FS 28

Bericht door jan smid »

Ben er ondertussen ook in geslaagd om mijn mast zelf te strijken.

Ik heb de handleiding gevolgd van de site (pdf), had bij mijn boot een Spiboom en twee stukken staaldraad. Die heb ik aan de spiboom en aan de twee stag bevestigingogen vastgemaakt, vervolgens de spiboom tussen de voorstag onderaan en de mast op het oog, dat met een rail te verplaatsen is. En dat ging toen wel goed. Dat schuiven waarover in de pdf gesproken werd vertrouwde ik ook niet zo.
Maar kijk ook even naar mijn onderwerp over de zalingen en de plaats waar de stagen vast zitten op het dek. Dat kan verschil uitmaken.

Groeten.

Jan Smid
Veel oude boten en auto's worden steeds mooier, nieuwe alleen maar ouder.

Goodewind FS 28 1980
Sailor09
Berichten: 73
Lid geworden op: za 12 nov 2011 12:37 am
Contacteer:

Re: strijken mast FS 28

Bericht door Sailor09 »

Je kunt de mast best laten zakken met een spiboom op de rails aan de mast, en aan de andere kant de voorstag bevestigen. Geen probleem, zolang het niet hard waait en er geen golven zijn.
Is dat wel het geval dan is het veiliger om te voorkomen dat de mast naar de zijkant gaat.
Dat laatste kan je voorkomen door met staaldraden te werken vanaf de de punt van de spiboom, dus bij voorstag en die naar achteren te geleiden. Het bevestigingspunt van de hoofdwanten kun je daarbij alleen gebruiken als die precies gelijk zit met het draaipunt van de mast. Is dat niet het geval dan kom je bij het strijken van de mast staaldraad te kort of je houdt over, afhankelijk van waar het draaipunt precies zit. Dat strijkt dus niet lekker.
Je kan dit ondervangen door de staaldraden glijdend te maken op het hoofdwant. Dat is niet eng, want door het glijden blijven aan beide zijden de staaldraden strak staan.
Ik doe dat al jaren zo en het heeft nog nooit problemen gegeven.
Ik hoop dat dit nu wat duidelijker is geworden.
Een beter oplossing om zelf de mast te strijken heb ik niet. Misschien iemand anders?
Twee weten meer dan een.
jan smid
Berichten: 49
Lid geworden op: vr 27 jan 2012 11:23 pm
Contacteer:

Re: strijken mast FS 28

Bericht door jan smid »

OK,

Dat schuiven gaat dus wel goed.
Inderdaad komen de draden strak te staan als ze aan de puttingen vast gezet worden.
Ga ik de volgende keer ook schuiven.

Dank je, Sailor.

Jan
Veel oude boten en auto's worden steeds mooier, nieuwe alleen maar ouder.

Goodewind FS 28 1980
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten