Clamcleat schootklemmen bestellen

Moderator: admin

Plaats reactie
raddraijer
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 14 nov 2011 8:34 pm
Contacteer:

Clamcleat schootklemmen bestellen

Bericht door raddraijer »

Afgelopen tijd ben ik aan de slag geweest met mijn F28.

Een van de zaken die ik wilde vernieuwen was de schootklem voor de fok. Dat is op mijn boot een zwarte V-vormige kunststof klem waar de schoot in vastgezet wordt. De klem was versleten, de schoot vloog regelmatig uit de klem wat erg vervelend is.

Die klemmen zijn van het merk Clamcleat, als je ze eraf schroeft staat de naam en het type op de onderkant. Het 'type 1' dat voor de fokkeschoot is gemonteerd op de oudere Friendships (in elk geval op die van mij uit 1979) is niet meer gewoon te koop. Wel is een nieuwere versie volop verkrijgbaar met exact dezelfde naam (de CL205 type 1), maar een iets afwijkende maat. Die had ik per ongeluk eerst gekocht. Het oude model is 125 mm lang en heeft de schroefgaten op 100 mm uit elkaar, de nieuwe is 122 mm lang en heeft de gaten 95 mm uit elkaar. De nieuwe versie past dus net niet.

Op het kajuitdak, voor de overloop, en op de boordrand heb ik in totaal nog 6 van dergelijke klemmen, maar dan wat kleiner (6 klemmen van 108 x 26 mm, gaten op 84 mm uit elkaar). Die maat kon ik ook nergens meer vinden. Omdat de klemmen gemonteerd zijn met schroeven in een metalen plaat in het polyester is het wel handig de originele montagepunten te blijven gebruiken.

Ik heb uiteindelijk na wat zoeken de fabrikant gevonden op internet en een contactformulier ingevuld op de site (http://www.clamcleats.com). Daarop kreeg ik bericht dat de klemmen nog na te leveren zijn. De twee grote samen voor 25 pond (incl. verzendkosten), de kleinere voor 7,25 pond p.s., die werden voor dezelfde verzendkosten meegestuurd.

Voor dat bedrag kun je niet gaan rommelen met allerlei alternatieven. De nieuwe klemmen werken weer prima, de schoot blijft veel beter zitten dan met de versleten oude.

Groeten, Geert
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
jan smid
Berichten: 49
Lid geworden op: vr 27 jan 2012 11:23 pm
Contacteer:

Re: Clamcleat schootklemmen bestellen

Bericht door jan smid »

Prima tip natuurlijk, kunnen we altijd gebruiken. Het valt soms niet mee om versleten onderdelen te vernieuwen.
Op de Goodewind uit 1980, werf gebouwd, zitten deze clamcleat niet.
Daar zit een zeg maar asymmetrische kikker waar je een schoot een keer omheen slaat en dan zit en blijft het vast. Heeft de schoot ook niets van te lijden.
Natuurlijk zie ik op jongere FS 28's van die mooie Spin Lock klemmen, maar die zijn wel erg duur als je alles wilt vervangen.
En vooral het moderne touwwerk heeft er nogal van te leiden?
Veel oude boten en auto's worden steeds mooier, nieuwe alleen maar ouder.

Goodewind FS 28 1980
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten