Mastvoet friendship 28

Moderator: admin

jan smid
Berichten: 49
Lid geworden op: vr 27 jan 2012 11:23 pm
Contacteer:

Re: Mastvoet friendship 28

Bericht door jan smid »

De vraag is eenvoudig, het antwoord op de maat kost nogal wat demontage werk. zou daarom zeggen; gebruik dezelfde techniek als ik deed.

Maak de lengte van de nieuwe steun ongeveer op maat, maar een centimeter of twee korter, en plaats op de onderste plaat een binnenmaat balk.
Schuif alles op zijn plek, breng met een eenvoudige autokrik en een houten balk het dak in de juiste positie en boor gaten voor een tweetal stevige bouten onderin de steun en de binnenbalk.

Je hebt dan ruimte voor demontage en montage, en de lengte van je steun is precies goed.

Het valt eigenlijk allemaal wel mee.
Misschien ging de meeste aandacht naar de twee parkers door het kajuitbeschot. Maar die braken snel af (of waren dat al) omdat ze ook doorgeroest waren. Anders met een los zaakblad doorzagen, want losdraaien zal wel niet meer lukken. Ik heb de houten propjes in de kajuit een beetje losgesneden voordat ik de oude parkers er van binnenuit terugsloeg, zodat het hout niet te veel beschadigde.
Ook het losbikken van doorgeroeste platen, bij mij bijna weg borstelen, gaat eenvoudig.
Je houdt een mooie polyester basis over om de nieuwe steun op te zetten.
Daarna kun je in alle rust de zaak weer vastzetten in polyester.

Een aanrader voor iedereen die zorg heeft over zijn deksteun.
Eventueel heb ik een gunstig adres voor je in Heeg die me er prima mee hielp.
Veel oude boten en auto's worden steeds mooier, nieuwe alleen maar ouder.

Goodewind FS 28 1980
SamHrrck
Berichten: 40
Lid geworden op: do 26 okt 2017 5:39 pm
Contacteer:

Re: Mastvoet friendship 28

Bericht door SamHrrck »

Hallo Jan, een mooi artikel over de mastvoet van de Friendship 28. Kan je ook de afmetingen van de steun bovenkant die jij gebruikt hebt aangeven? Dan ga ik kijken of ik op onze pas aangeschafte Frienship 28 uit 80 (!) dit op deze manier ook weer netjes en veilig kan fixen.
SamHrrck
Berichten: 40
Lid geworden op: do 26 okt 2017 5:39 pm
Contacteer:

Re: Mastvoet friendship 28

Bericht door SamHrrck »

Hallo , hier zijn wat foto's van de inmiddels weggehaalde maststeun. De discussie over een niet precies in het midden staande steun ( koker ) kan ik bevestigen. Maar waarom dit zo is gemaakt is mij een raadsel. De 2 cm dat de steun meer naar bakboordzijde staat kan rustig die cm weer naar stuurboord kant. De ruimte is er zonder er last van te hebben. De nieuwe steun krijgt ook een iets groter draagvlak aan de bovenzijde. Aan de onderkant is het nagenoeg hetzelfde draagvlak. De steun is bijna klaar en foto's volgen.
Van de verroeste onderkant steun kan je zien wat er in 40 jaar aan polyester weggedrukt kan worden.
Grt Herrick.
SamHrrck
Berichten: 40
Lid geworden op: do 26 okt 2017 5:39 pm
Contacteer:

Re: Mastvoet friendship 28

Bericht door SamHrrck »

Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
SamHrrck
Berichten: 40
Lid geworden op: do 26 okt 2017 5:39 pm
Contacteer:

Re: Mastvoet friendship 28

Bericht door SamHrrck »

https://www.friendshipclub.nl/forum/dow ... 5c2060b3e4

Mastvoet nu op de plek onder de mast.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
SamHrrck
Berichten: 40
Lid geworden op: do 26 okt 2017 5:39 pm
Contacteer:

Re: Mastvoet friendship 28

Bericht door SamHrrck »

De mast steun heeft inmiddels windkracht 6/7 overleefd . Het was natuurlijk best spannend maar we hebben het langzaam opgebouwd .
Hunter
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 19 dec 2021 6:29 pm
Contacteer:

Re: Mastvoet friendship 28

Bericht door Hunter »

Hoi,
Wil ook de steun (kiel -opdek )vervangen maar zie helaas geen popnagels of schroeven/bouten in het tussenschot die deze staander vasthoud? Mis ik wat?
Groet Roan
Hunter
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 19 dec 2021 6:29 pm
Contacteer:

Re: Mastvoet friendship 28

Bericht door Hunter »

Hoi,
Helaas is de staander bij ons ook gedeeltelijk doorgeroest onder.
Wil deze ook vervangen maar zie geen popnagels of bouten/schroeven door het tussenschot om het op zijn plek tehouden? Ben er nog niet aan begonnen maar iemand een idee?
Gr Roan.
Hunter
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 19 dec 2021 6:29 pm
Contacteer:

Re: Mastvoet friendship 28

Bericht door Hunter »

SamHrrck schreef: vr 22 dec 2017 9:43 pm download/file.php?mode=view&id=424
Hoi,
Hopelijk reactie 4 jaar later.
Bij u zit duidelijk een gat in het kajuitschot waar de staander tegen is gemonteerd. Helaas zie ik vanuit salon zijde geen enkele bevestiging voor de staander. Beetje angst als ik het los haal nu dat ik het schot kapot trek, ook moet ik onderkant kiel wat nu roestig is doorslijpen en egaliseren zodat kielvoet staander plat ligt en niet nu wat je ziet door de staander koud het polyester heeft ingedrukt.
Gr Roan
Gebruikersavatar
admin
Site Admin
Berichten: 223
Lid geworden op: di 08 nov 2011 12:48 am
Contacteer:

Re: Mastvoet friendship 28

Bericht door admin »

Met name de laatste zin vind ik wat moeilijk om te begrijpen. Ik snap wel, het is niet makkelijk alle onderdelen met de juiste naam aan te duiden en we geen informatie hebben hoe deze officieel heten. In dat soort gevallen is misschien een tekening of een foto met aanduiding wel een goede oplossing.
Het schot heeft een afzonderlijke functie, nl. de vormvastheid van de boot bewerkstelligen. Dat de buis, waarop de mast rust, daar tegen aan staat is toeval. Die kun je met wat schroeven aan het schot vastzetten. Maar dat mag nooit de enige houvast zijn.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten