Ik heb vorig jaar een FS28 gekocht maar ivm terugvaren naar de thuishaven moesten we de mast laten zakken. Nu hebben we alles weer terug gezet maar ik heb mijn twijfels over de plaats van de lummel van de giek. Ik zie dat de rail onderbroken is in twee gedeeltes, waar de leuvers ingaan en waar de slede van de lummel in gaat. Nu dacht ik dat ik in het onderste gedeelte de lummel moet en dat er aan het einde onder een aluminium stop zit. Deze heb ik weer teruggeplaatst.
Maar nu ligt de giek dus op deze eindstop en naar mijn idee is dit te laag. Ik heb nog geen grootzeil op de mast zitten.
Kan iemand een uitleg geven over de bevestiging van de giek op de mast? Liefst met een foto.
Bevestiging van de giek (lummel)
Moderator: admin
- Mike Wazowski
- Berichten: 24
- Lid geworden op: vr 11 nov 2011 3:22 pm
- Contacteer:
Bevestiging van de giek (lummel)
Friendship 25 → Friendship 28
Re: Bevestiging van de giek (lummel)
Ik moest vandaag toch even naar de boot en heb twee foto's gemaakt: een van het bovenste deel en een van het onderste.
Boven: Alle leuvers zitten in het bovenste deel. Door de splitpen kunnen ze niet naar beneden.
Als je moet reven: even de splitpen eruit en een paar leuvers eruit laten zakken en de splitpen er weer in.
Beneden: Daar zit het lummelbeslag. Met een aparte stopper kun je de giek op het laagst mogelijke punt laten rusten. Lager is niet handig voor de buiskap. Bij het hijsen van het grootzeil de giek zo hoog mogelijk optrekken. Er onder moet je ruimte hebben om het voorlijk te kunnen spannen.
Dat is alles.
Boven: Alle leuvers zitten in het bovenste deel. Door de splitpen kunnen ze niet naar beneden.
Als je moet reven: even de splitpen eruit en een paar leuvers eruit laten zakken en de splitpen er weer in.
Beneden: Daar zit het lummelbeslag. Met een aparte stopper kun je de giek op het laagst mogelijke punt laten rusten. Lager is niet handig voor de buiskap. Bij het hijsen van het grootzeil de giek zo hoog mogelijk optrekken. Er onder moet je ruimte hebben om het voorlijk te kunnen spannen.
Dat is alles.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Twee weten meer dan een.
- Mike Wazowski
- Berichten: 24
- Lid geworden op: vr 11 nov 2011 3:22 pm
- Contacteer:
Re: Bevestiging van de giek (lummel)
Bedankt voor de moeite, hier kan ik wel wat mee.
Friendship 25 → Friendship 28
-
- Berichten: 32
- Lid geworden op: vr 11 nov 2011 10:03 am
- Contacteer:
Re: Bevestiging van de giek (lummel)
Handig dat borglijntje door de splitpen! Weer wat geleerd
Het giek- en lummelbeslag op onze FS26 is exact hetzelfde.
(alleen hoef ik er geen leuvers uit te laten bij het eerste rif en het tweede gebruik ik zelden -vorig jaar 1x bij BF6 IJsselmeer)
In de praktijk hijs je het grootzeil totdat de lummel in zijn eigen rail iets omhoog schuift. Dan zet je de grootzeil val vast en trekt met een kleine tallie het voorlijk nog wat strakker. De lummel schuift dan weer een centimeter of zo naar beneden.
Bedankt voor de inzichtelijke foto's! Groetjes, Hielke
Het giek- en lummelbeslag op onze FS26 is exact hetzelfde.
(alleen hoef ik er geen leuvers uit te laten bij het eerste rif en het tweede gebruik ik zelden -vorig jaar 1x bij BF6 IJsselmeer)
In de praktijk hijs je het grootzeil totdat de lummel in zijn eigen rail iets omhoog schuift. Dan zet je de grootzeil val vast en trekt met een kleine tallie het voorlijk nog wat strakker. De lummel schuift dan weer een centimeter of zo naar beneden.
Bedankt voor de inzichtelijke foto's! Groetjes, Hielke
Hielke van Oostrum
Hurley 800 #354
"Arion" @ WV Schiphol Aalsmeer
ex FS26 "Barracuda" kielmidzwaard
Hurley 800 #354
"Arion" @ WV Schiphol Aalsmeer
ex FS26 "Barracuda" kielmidzwaard
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten