Vreemde diesel lekkage plek en buis

Moderator: Reinier

Plaats reactie
GeorgeBuitelaar
Berichten: 3
Lid geworden op: di 11 jul 2017 8:40 am
Contacteer:

Vreemde diesel lekkage plek en buis

Bericht door GeorgeBuitelaar »

Beste Friendship enthousiasten,

Sinds een aantal maanden zijn wij in het bezit van een Friendship 26 uit 1984 en we zijn er erg blij mee.

Toen we schip naar zijn bestemming voeren hebben we halverwege diesel bijgevuld. Normaal als je teveel tankt dan moet dat volgens mij via overloop uit de tank achterop het schip weglopen. Nu denken we dat we daardoor wat diesel in de bilge hebben gehad. Dat is inmiddels verwijderd.

Het vreemde is dat in kajuit tussen de rand tussen de polyester opbouw van de motor steun en de houten rand van het luik naar de motor langzaam diesel sijpelt. We hebben overal gezocht naar een andere lekkage oorzaak maar alle leidingen zijn schoon en droog. We vermoeden dus dat het komt omdat de tank is overstroomt.

Ik heb een foto gemaakt in de bilge onder de de tank en daar zie ik het begin van een rvs pijp. De andere kant van dat pijpje is achter de motor niet te vinden. Wat is dat en is dat de oorzaak dat er nu diesel achter de trap sijpelt?

Dan is er nog een stukje pijp of iets dergelijks te zien op dezelfde hoogte in de rand en in het polyester onder het trapje lijkt wel of daar iets eindigt. Op de foto heb ik er twee pijlen bijgezet.

Ik stop de gleuf telkens vol papier en het lijkt wel minder te worden dat moet ook wel. Maar wat is de functie van dat pijpje.

Ik heb wat foto's bijgesloten.

Wellicht dat iemand meer weet over dit mysterie.

Met vriendelijke groet.
George
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Wigle.van.der.Meer
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 14 nov 2011 9:35 pm
Contacteer:

Re: Vreemde diesel lekkage plek en buis

Bericht door Wigle.van.der.Meer »

Hoi George,
Allereerst geluk gewenst met de aankoop van je boot,je zult een gelukkige zeiler worden.
We zijn ruim 2 maand verder en er schijnt niemand antwoord te hebben op het mysterie
van het r.v.s pijpje.
Ook ik niet,omdat dit bij mijn boot(1990) niet aanwezig is.Ik vermoed toch een soort
lozingspijpje vanuit de Bilge ,omdat de overloop van de tank daar inderdaad in uit komt.
Als dat bij mij gebeurt,moet ik de diesel er met oliedoeken uit deppen.
De diesel lekkage via dat pijpje zal volgens mij t.z.t ook weer stoppen. Misschien dat er
binnenkort iemand zich meldt die het herkent.
Veel vaarplezier met je boot! Vriendelijke groeten, Wigle.van.der.Meer
GeorgeBuitelaar
Berichten: 3
Lid geworden op: di 11 jul 2017 8:40 am
Contacteer:

Re: Vreemde diesel lekkage plek en buis

Bericht door GeorgeBuitelaar »

Beste Wigle,

We hebben er er al flink mee gezeild voor ons doen en hij zeilt heerlijk!

Het lijkt wel minder te worden, toch gek dat het pijpje in het polyester lijkt te eindigen, zijn ze vergeten het door te prikken?

ik denk dat ik de pijp onder de dieseltank dichtstop met een kurk of kunststof stop, mocht ik lekkage hebben dan dep ik het liever met oliedoeken uit de Bilge.

Groeten
George
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten