Zinvol mast te vervangen of te reviseren (verbeteren ankerplaten en nieuwe verstaging)?

Moderator: Reinier

Plaats reactie
Reinier
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 20 sep 2015 2:25 pm
Contacteer:

Zinvol mast te vervangen of te reviseren (verbeteren ankerplaten en nieuwe verstaging)?

Bericht door Reinier »

Is het zinvol is mijn mast van mijn FS26 te verstevigen + vernieuwen verstaging (ca. 1000 euro) of vervangen
na 28 jaar (ca. 2500 euro). Advies van de werf is vervangen. Mn aanhechting bij de ankerplaten bij de onderste zijverstaging is niet goed en volgens werf staan stagen van de FS26 bij design te dicht op de mast in het dwarsvlak gezien. Ze hadden meer naar achterschip gemoeten.

Eerste feedback van onze website admin:
Het vervangen van de mast? Mijn mast staat er al bijna 40 jaar op. De noodzaak van vervaging zie ik niet. Dat ligt bij de verstaging anders.
Controleer elke winter of er geen draadjes los zitten. RVS staaldraad wordt steeds harder en daardoor breekbaarder. Raadpleeg meer dan een mastenmaker! Het verzetten van de verstaging is als vraag eerder voorgekomen. Maar als jij vindt dat het anders moet: gewoon doen.
Ankerplaten (klein).jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Jutter
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 08 jun 2015 10:47 am
Contacteer:

Re: Zinvol mast te vervangen of te reviseren (verbeteren ankerplaten en nieuwe verstaging)?

Bericht door Jutter »

Nog belangrijker; controleer iedere winter de terminals van de verstaging. Je kunt hiervoor een simpele postzegelloep o.i.d gebruiken om op het rvs oppervlak naar kleine haarscheurtjes te speuren. 9 van de 10 keer is de oorzaak bij breken van de verstaging in/bij de terminals te vinden. daar treedt eerder metaalmoeheid op dan de verstaging(draad) zelf of mast.

Nog een 'fout' waar veel zeilers zich schuldig aan maken is het varen met te weinig stagspanning. we durven immers niet te strak aan te draaien met als gevolg dat op veel zeilschepen de lij verstaging bij pak hem beet 4 bft al slap gaat hangen. Iedere keer spanning/ontspanning versnelt het proces van metaalmoeheid enorm.

Wat betreft de mast; als hier geen grote beschadigingen of deuken op te zien zijn is vervangen niet noodzakelijk. Check daarom je stagen, stagspanning en masttrim(pre-bend is ook prettiger voor je mast, zeker bij meer wind en golfslag).

Veel zeilplezier!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten