Mastvalling FS26

Moderator: Reinier

Plaats reactie
Jutter
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 08 jun 2015 10:47 am
Contacteer:

Mastvalling FS26

Bericht door Jutter »

Wij zijn sinds een weekje de trotse eigenaren van een Friendship 26. Na het overvaren naar de thuishaven was het afgelopen week tijd voor wat uren zeilen in de avond om schip en tuigage eigen te maken.

Wat me opviel was de mastvalling. Deze was negatief, dat wil zeggen, de mast lijkt vooral met het onderste deel tot aan de zaling iets naar voren te staan. Ik ben al wat een het pielen geweest met stagspanning en valling. Maar een lichte valling krijg ik vooralsnog niet voor elkaar.( zelfs niet met lege watertank, die in de punt zit). Gekke is dat er niet overdreven veel spanning op de Rolreef genua zit. Laatste stand van zaken: Ik heb de mast iets achterover laten staan met het strijkwant, en heb 2 plaatjes van samen zo'n 3 mm onder de mast geplaatst. (nog steeds enigszins negatieve valling(naar voren) bij niemand aan boord.

Wat kan ik nog doen: Anker met ketting en lijn( samen gok ik zo'n 30 tot 40 kg) uit de bun en van de boot halen. Verder? geen idee!

Nu zag ik bij het zoeken van afbeeldingen van FS26's dat het lijkt alsof dit meer voorkomt. In gevonden foto's op internet zie ik dat daar ook lijkt alsof het onderste deel licht naar voren staat.

Wat zijn jullie 2 cents hierover? ervaringsdeskundigen of adviezen hoor ik graag.
Sailor09
Berichten: 73
Lid geworden op: za 12 nov 2011 12:37 am
Contacteer:

Re: Mastvalling FS26

Bericht door Sailor09 »

Bij mij staat de mast ook voorover. Dat heb ik expres gedaan om de loefgierigheid eruit te krijgen.
Kijk dus eerst eens hoe de boot zeilt, en wat er dan nodig is.

In het algemeen moet de mast recht gevaren worden, maar in zijn geheel overhellen mag.
Vaar je hoog aan de wind en is de rolfok niet strak genoeg, dan kun je de masttop iets achterover trekken waardoor het voorstag ook strakker komt te staan.

Hopelijk heb je er wat aan.
Anders zet je je vraag maar op het forum.
Twee weten meer dan een.
Jutter
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 08 jun 2015 10:47 am
Contacteer:

Re: Mastvalling FS26

Bericht door Jutter »

Sailor09: dank voor je reactie. Hoeveel graden staat de mast voorover?
Na laden voor de 3 weken vakantie(ja, incl volle watertank) staat ie wel erg voorover( ong. 2 graden). dat vind ik wel erg veel!
Heb nog nooit een mast zo op de boot zien staan!

Dat kan toch niet de bedoeling zijn?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten