nieuwe zeilen FS 26

Moderator: Reinier

Plaats reactie
iryawitch
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 01 jul 2012 6:34 pm
Contacteer:

nieuwe zeilen FS 26

Bericht door iryawitch »

hallo medeschippers,

ik overweeg om nieuwe zeilen aan te schaffen.
nu heb ik een Genua, rolsysteem
en een grootzeil.

wie heeft ervaring met nieuwe type zeilen high performance ed.

graag hoor ik ervaringen van FS 26 skippers

Skipper Iryawitch
elesuis
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 25 nov 2013 3:01 pm
Contacteer:

Re: nieuwe zeilen FS 26

Bericht door elesuis »

Ik heb de Vries zeilen , nu 3 jaar oud met rolfok. Bevalt prima
Jutter
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 08 jun 2015 10:47 am
Contacteer:

Re: nieuwe zeilen FS 26

Bericht door Jutter »

Wij hebben op onze FS26 op dit moment een setje Rolly Tasker zeilen staan( aangeschaft door de vorige eigenaar).
Dit setje bevat een rolgenua en grootzeil, de overige zeilen zijn van De Vries(en de spinnaker van Gaastra).

De Huidige set zal ongetwijfeld niet de duurste zijn geweest. Persoonlijk vind ik de snit niet heel mooi en denk dat bijv. een setje Hagoort zeilen er beter op zal staan. Het is met name de keuze tussen budget('thailand' zeilen met matige pasvorm, korte levensduur maar budget prijs) en kwaliteit(ingemeten, goede snit en pasvorm en duurzaam, 10 a 15 jaar). Door de jaren hebben hebben we met beide opties ervaring opgedaan, en zijn de laatste jaren voor kwaliteit gegaan.

Succes met de keuze!
Jutter
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 08 jun 2015 10:47 am
Contacteer:

Re: nieuwe zeilen FS 26

Bericht door Jutter »

Kleine update na de start van dit seizoen: Het huidige setje Rolly Tasker zeilen houdt zich tot nu toe echt prima. Wellicht dat het grootzeil iets meer 'broek' mag hebben op de giek, maar over het algemeen dik tevreden. Ook in clubwedstrijden kunnen we lekker met het veld meekomen en varen we lekker hoog aan de wind. Ik blijf daarbij wel continu met de valspanning van het grootzeil spelen(spanning verhogen bij aandewindse rakken, spanning eraf bij een voordewinds rak).

Resume: Genua voldoet tot op heden prima, Mooi in vorm en goed af te trimmen. Grootzeil iets minder qua vorm, wellicht dat we na dit seizoen toch voor een Hagoort grootzeil willen kijken. Op onze Oceaan 22 stond een Hagoort grootzeil dat na 10 jaar(waarvan de laatste 5 toch redelijk intensief wedstrijd mee gevaren) nog redelijk qua vorm was.
JapKebab
Berichten: 1
Lid geworden op: do 23 nov 2017 10:01 pm
Contacteer:

Re: nieuwe zeilen FS 26

Bericht door JapKebab »

Even aansluitend op deze post: Wij willen ook graag nieuwe zeilen voor onze FS26. Wat is jullie advies om als enige voorzeil te gebruiken? Genua 1 of 2? (Ik zeil op de Friese meren tot windkracht 5.)
Frans
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 20 jun 2014 1:17 pm
Contacteer:

Re: nieuwe zeilen FS 26

Bericht door Frans »

Wij hebben Molenaar zeilen op onze F26. Zijn vrij nieuwe zeilen en vaart tov de originele de vries zeilen prefect. Ik zou persoonlijk altijd een high aspect (Genua 3) nemen. Voor licht weer kan je dan altijd een Genua 1 of 2 aanschaffen.
david
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 02 apr 2017 9:33 am
Contacteer:

Re: nieuwe zeilen FS 26

Bericht door david »

Als je een rolreef hebt kom je een heel eind met een high aspect van ongeveer 12,5m2.

Anders zoals wij nu hebben een high aspect en een kleinere werkfok. Daar moet ik wel bij opmerken dat wij een kielmidzwaardversie hebben, met diepe kiel kan je waarschijnlijk tot hogere windkracht de high aspect laten staan zonder al te veel helling.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten