de loop van de touwen door de giek

Moderator: Reinier

Plaats reactie
iryawitch
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 01 jul 2012 6:34 pm
Contacteer:

de loop van de touwen door de giek

Bericht door iryawitch »

dit weekend wil ik mijn zeilen weer aanbrengen op de Iryawitch, FS 26
de touwen die door de giek lopen om het grootzeil te reven heeft een bepaalde "routing"
aan de achterkant zit een stukje kabel van ongeveer diameter 2 mm, en een opwind katrolletje

kan iemand mij uitleggen hoe het geroute word en wat het nut van deze manier is

gr skipper Iryawitch
FS26_Barracuda
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 10:03 am
Contacteer:

Re: de loop van de touwen door de giek

Bericht door FS26_Barracuda »

iryawitch schreef:dit weekend wil ik mijn zeilen weer aanbrengen op de Iryawitch, FS 26
de touwen die door de giek lopen om het grootzeil te reven heeft een bepaalde "routing"
aan de achterkant zit een stukje kabel van ongeveer diameter 2 mm, en een opwind katrolletje

kan iemand mij uitleggen hoe het geroute word en wat het nut van deze manier is

gr skipper Iryawitch
De reeflijnen en onderlijk-strekker zijn door de giek gevoerd om ze eenvoudig op de stoppers aan de halshoek (van de giek) te kunnen klemmen. Deze klemmen slippen bijna altijd en ik gebruikte ze niet. In plaats daarvan de reeflijnen buiten langs de giek op een kikkertje... Origineel lopen de reeflijnen recht door de giek van achteren naar voren. Er is dus geen ingewikkelde "routing"

Het staalkabeltje van de onderlijk strekker zit -in de giek dus- op een eenvoudig blokje, waaraan een lijntje naar voren op zit. Om dit te vervangen of repareren moet je de popnagels uit het eindbeslag boren :-(
Hielke van Oostrum

Hurley 800 #354
"Arion" @ WV Schiphol Aalsmeer

ex FS26 "Barracuda" kielmidzwaard :-)
iryawitch
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 01 jul 2012 6:34 pm
Contacteer:

Re: de loop van de touwen door de giek

Bericht door iryawitch »

dank voor deze info, hier kan mee verder
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten