aanschaf friendship 26

Moderator: Reinier

Plaats reactie
iryawitch
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 01 jul 2012 6:34 pm
Contacteer:

aanschaf friendship 26

Bericht door iryawitch »

Hoi friendship 26 eigenaren.

ik zal mezelf eerst even voorstellen, ik ben Roel 51 jaar oud en woon te Brinkheurne in de achterhoek.
mijn moeder was brugwachster bij de Punt, aan het Noord Willemskanaal. opgegroeid aan het water dus.
ik heb een houten schakel op een trailer.
dit weekend ben ik naar een FS 26 wezen kijken.
het betreft een schip van bouwjaar 1982, er zit een yamaha 15 pk benzine motor van 2007 in.
dit week end heb ik een afspraak om een stukje te varen en de boot van binnen te bekijken.
wie heeft tips voor mij waarop ik speciaal moet letten bij de aanschaf,
is de motor de geschikte motor voor de FS 26?
bij voorbaad dank voor alle info,

groet"n Roel
FS26_Barracuda
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 10:03 am
Contacteer:

Re: aanschaf friendship 26

Bericht door FS26_Barracuda »

Goede morgen Roel, de FS26 is een leuk schip (al heb ik de mijne nét verkocht)
Een paar aandachts-zaken: (behalve de normale dingen van een boot van 20-30 jaar oud)

1) bij de FS26 zijn de schotten vrij "koud" aan de romp gelamineerd. Let er even op de daar de onderkanten nog "hard" van zijn. Met name het hoofdschot. Dit is overigens goed te repareren, maar vergt wat handigheid.

2) die Yamaha staat in een bun en is hoogstwaarschijnlijk in de plaats gekomen van de originele Volvo/Honda 4T benzinemotor saildrive constructie. Er komen best wel wat krachten van de motor op de romp. Deze bun constructie moet dus 100% stevig, waterdicht en rot-vrij zijn... (met 8-10pk heb je meer dan genoeg power om de boot vooruit te sleuren, zo zwaar weegt een FS26 nou ook weer niet)

3) de FS26 mast staat op een ingelamineerde aluminium plaat (die van binnen weer op een stalen paaltje rust) Dat paaltje staat in een polyester "bekertje" waar water in zou kunnen blijven staan (bijvoorbeeld condens in de paal) De mastvoet aan dek mag liever geen scheuren vertonen en check ook even dat de ondersteuningspaal niet te veel roest onderaan vertoond (ik heb daar zelf ooit wat tectyl ingespoten, er zitten twee gaatjes in van het deur-slotje. Verder staat de mast steviger op het schip dan bij menig ander type!

Succes met de keuring en eventuele aankoop, groetjes, Hielke
Hielke van Oostrum

Hurley 800 #354
"Arion" @ WV Schiphol Aalsmeer

ex FS26 "Barracuda" kielmidzwaard :-)
iryawitch
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 01 jul 2012 6:34 pm
Contacteer:

Re: aanschaf friendship 26

Bericht door iryawitch »

Succes met de keuring en eventuele aankoop, groetjes, Hielke[/quote]

Hoi Hielke,

dank voor de info. Hij ligt op dit moment in Grouw. daarvoor heeft hij in Lelystad gelegen.
het is een FS 26 uit 1982, genaamd Bombadeel.
Zaterdag ga ik een stukje varen met de boot en als alles er goed uitziet ga ik over tot aankoop.

Vroeger was iedereen erg bang voor Osmose van het polyester, op jullie site lees ik hierover ook geen info.
bestaat dit verschijnsel niet meer of is het minder problematisch als toen.
Osmose is toch een soort van delaminatie van het polyester??

ik heb de orginele bouwtekeningen van de casco bouw doorgelezen, gaaf.

als je nog andere tips te binnen schieten hou ik me aanbevolen.

Groet"n
Roel

ps. heb je wel iets nieuws terug gekocht???
FS26_Barracuda
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 10:03 am
Contacteer:

Re: aanschaf friendship 26

Bericht door FS26_Barracuda »

Osmose bestaat nog wel maar ik heb eigenlijk nog geen FS26 gezien waar het overduidelijk aanwezig was. Mijn buurman op de haven vroeger heeft z'n FS25 wel kaal gekrabt en behandeld (maar zelfs daar was volgens mij nog niet echt reden toe -preventief dus)

Ik denk dat de originele werf (A) netjes werkte en dat (B) de meeste kleinere Friendships elke winter het water uitgaan en dan ook weer de kans krijgen om een beetje "op te drogen" Mocht je de "Bombadeel" nog wel uit het water laten halen, kost €100-€200 dus waarom niet? kijk dan ook even naar speling op het onderste roerlager en check het roer op schade onderaan. Uiteraard moet de kiel ook schadevrij zijn en er goed onder staan. Kielophanging in het schip is meestal wel OK maar kan geen kwaad om te controleren.

Nogmaals, zwakste punt is houtwerk binnen, door lekkage en condens. Controleer met name de onderkant van de schotten.

Verder? Pfff bootje is wel 30 jaar oud... check ook even of er geen scheuren of scheurtjes rondom de scepterpotten zijn, die duiden op aanvaringen. Om helemaal eerlijk te zijn, ben ik (persoonlijk) geen grote fan van zo'n bun-constructie voor een buitenboordmotor. Het kan professioneel ingebouwd zijn maar kan ook kuntsel/prutswerk zijn...Een recente Yamaha is natuurlijk wel een fijne, betrouwbare motor (waar Honda, Mercury etc. nog wat van kan leren)

Ik ben nu even bootloos. Het scheepje wat ik wou kopen was ook net verkocht (zo gaat dat) en verder wat teleurstellende bezichtigingen gedaan. Aanstaande vrijdag eerst even weekje afkicken op een tropisch eiland en dan verder op zoek. Komt wel goed :-) Succes van het weekend en laat nog even weten :-) Hielke
p.s. je kan dan ook altijd lid worden van de IFC http://www.friendshipclub.nl/site/inschrijf.html :-)
Hielke van Oostrum

Hurley 800 #354
"Arion" @ WV Schiphol Aalsmeer

ex FS26 "Barracuda" kielmidzwaard :-)
FS26_Barracuda
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 10:03 am
Contacteer:

Re: aanschaf friendship 26

Bericht door FS26_Barracuda »

PS ik heb 'm op Marktplaats gevonden.

Controleer ook even de helmstok aan de onderkant (waar die in het metalen deel zit) Ze willen nog wel eens rotten en/of uit elkaar vallen op dat plekje en dan breekt hij af wanneer jij het net niet wil... vooral omdat ze in de haven vaak "omhoog" staan. Is overigens niet heel erg:
Nieuwe helmstokken zijn bij de Friendship werf te koop (en ook elders) Zelf maken kan ook (leuk project voor s'winters op de keukentafel)
Hielke van Oostrum

Hurley 800 #354
"Arion" @ WV Schiphol Aalsmeer

ex FS26 "Barracuda" kielmidzwaard :-)
iryawitch
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 01 jul 2012 6:34 pm
Contacteer:

Re: aanschaf friendship 26

Bericht door iryawitch »

Hielke,

ik heb eigenlijk nog wel een vraag over de diepgang, wat is het verschil tussen een FS 26 met diepgang 1.10 ten opzichte van een FS 26 met diepgang 1.45?

Gr Roel
FS26_Barracuda
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 10:03 am
Contacteer:

Re: aanschaf friendship 26

Bericht door FS26_Barracuda »

In het FS25 gedeelte van het forum loopt een discussie over kieldieptes.
De FS26 is er in 1,10 en 1,45 (diepe kiel) en een kielmidzwaard combinatie.
Misschien dat een diepe kiel versie ietsje hoger aan de wind loopt, je loopt dan wel wat eerder vast aan de grond haha.
Hielke van Oostrum

Hurley 800 #354
"Arion" @ WV Schiphol Aalsmeer

ex FS26 "Barracuda" kielmidzwaard :-)
iryawitch
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 01 jul 2012 6:34 pm
Contacteer:

Re: aanschaf friendship 26

Bericht door iryawitch »

hoi Hielke,

ik ben zo trots als een hond met zeven l......................
kortom ik heb de Bomberdeel gekocht, vrijdag gaan we haar omdopen tot : " Iryawitch "
voelt erg goed.
nogmaals dank voor je goede tips en adviezen.

ik wil graag lid worden van de IFC.

verder heb ik nog een vraag betreffende verzekeringen.
heeft de IFC misschien ergens een collectief lopen?
wat is in jouw visie de beste verzekeraar?

Groet"n Roel
FS26_Barracuda
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 10:03 am
Contacteer:

Re: aanschaf friendship 26

Bericht door FS26_Barracuda »

Goede middag Roel,
nogmaals gefeliciteerd (ik ben net terug van vakantie)
Ik kan je niet adviseren over een verzekering want dat is maatwerk en ook wel een beetje het vak van een goede verzekeringsadviseur.
Goede vaart! Hielke
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten