Wat vraagjes over mast en genua

Moderator: Reinier

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Frits Boogaarts
Berichten: 13
Lid geworden op: di 27 mar 2012 12:51 pm
Contacteer:

Wat vraagjes over mast en genua

Bericht door Frits Boogaarts »

Hallo eenieder,

Ben sinds kort in het gelukkige bezit van een 26 uit 84 en er erg blij mee.
Helaas zeilt hij niet goed (loefgierig, slecht luisteren naar het roer, rare bolling van zeil) en bij wat nadere inspectie (is mijn eerste zeilboot) blijkt de mastafstelling erg slecht gedaan te zijn door de verkoophaven. De mast helt naar stuurboord, babystag helemaal los, en veel te weinig spanning op de verstaging.
Ben me er eens goed in gaan verdiepen en op internet blijkt er veel te vinden. Veel gehad aan http://www.riggingandsails.com/pdf/selden-tuning.pdf .

Dit schrijven adviseert voor een 7/8 fractioneel getuigd schip met naar achter gerichte zalingen (zal wel een special zeilnaam hebben, maar die weet ik niet) om de buitenstagen te spannen op 20% van de breekspanning met 1/19 verstaging (mm dikte maakt niet uit).
Wat is jullie ervaring?

Op welk percentage laten jullie je mast naar achter hellen? (0,1,2 of 3%).

Dit schrijven maakt geen melding van een babystag bij deze tuigage. Aanspannen tot lichte voorbuiging?

Daarnaast een erge lekenvraag. Maakt het uit welke val ik gebruik voor de rolfok? (er zijn er twee, 1 voor de spinaker en 1 voor de fok. Ik weet alleen niet welke voor wat....).

Mijn fok loopt erg slecht in de rolgroef. Ik moet het laatste gedeelte zoveel kracht zetten dat ik de lier nodig heb en dat voelt niet lekker. Is er een manier om de fokkepees wat soepeler in de groef te laten lopen. Smeren met olie o.i.d. lijkt met niet best voor de fok...

Vast bedankt voor jullie antwoorden om mijn fijne scheepje optimaal te laten zeilen!

groet,
Frits Boogaarts
FS26_Barracuda
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 10:03 am
Contacteer:

Re: Wat vraagjes over mast en genua

Bericht door FS26_Barracuda »

Frits, nogmaals gefeliciteerd met je Friendship 26! Je gaat er vast een hoop zeilplezier aan beleven!!
Ik ben geen race-tuiger maar kan je wel vertellen "hoe het bij ons zit" :-)

Kijk even of de toggle bovenin het genuaprofiel een niet te grote hoek maakt als je de genua helemaal hebt gehesen (misschien wel bijna "dwars uit" ?) want dit kan natuurlijk ook de oorzaak zijn van het zware hijsen, het laatste stukje. Bij twijfel kan je altijd de spinaker val gebruiken natuurlijk. Overigens hebben wij een Rotostay met een doorlopende lijn en gebruiken we alleen de spi val voor de rolfokhoes.

Je hebt al gecontroleerd of er geen opgehoopt vuil in de groef zit van het profiel? (nestjes spinnen en zo...) Wat heel goed helpt is McLube Sailkote "drylube" uit een spuitbus. Super om aan boord te hebben en laat geen vet achter op je zeilen. Ook prima voor weerbarstige ritsen van je buiskap :-) Kost €25 of zo maar heb je veel plezier van.

Onze eigen mast staat 0degr rechtop. Ik heb wel geëxperimenteerd met voorover of achterover trimmen. Maar beter is het om met harde wind je zeilen wat vlakker te trekken met de neerhouder en eventueel een "cunningham hole" Let ook eens op de trim van de genua (met de karren op hun rails) Je kan de mast en grootzeil nog zoveel verstellen, maar als je genua alleen maar wind staat te scheppen in plaats van voortstuwing te genereren bij je loefgierig :-) In de laatste IFC Flitsen staat een heel aardig artikel van een mast-tuiger over de trim van de Friendship masten/zeilen overigens! Nota bene: met de babystag geef ik een hele lichte voorbuiging. Deze doet -mijns inziens- verder niet zo heel veel. (je kan 'm ook niet te strak doorzetten want er zit verder geen extra ondersteuning aan onderdeks!!) De echte buiging trek je met het achterstag overigens. Als je de mast eenmaal mooi rechtop hebt staan en de stagen staan ook naar je zin kan je ze even merken met een stukje electriciteits-tape. Na de winterstalling staat de mast dan weer binnen een haluur op dezelfde spanning en stand.

Goede wind! Hielke

PS FS26 -nog heel even- te koop @ http://link.marktplaats.nl/565943651
Hielke van Oostrum

Hurley 800 #354
"Arion" @ WV Schiphol Aalsmeer

ex FS26 "Barracuda" kielmidzwaard :-)
Gebruikersavatar
Frits Boogaarts
Berichten: 13
Lid geworden op: di 27 mar 2012 12:51 pm
Contacteer:

Re: Wat vraagjes over mast en genua

Bericht door Frits Boogaarts »

Hielke,

Bedankt, ik heb meteen een bus Sailkote besteld: goede tip!
Weet jij de spanning van je zijstagen (15 of 20?)
Zitten de spi- val en de fokken -val op de zelfde hoogte in de top van de mast?

Ik ga dat artikel snel lezen!

groet,

Frits

ps. Ik had de Barracuda al te koop zien staan: mooi opgeknapt met vernuftige zaakjes! Redelijk geprijsd ook....
FS26_Barracuda
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 10:03 am
Contacteer:

Re: Wat vraagjes over mast en genua

Bericht door FS26_Barracuda »

Even uit m'n hoofd: de fokke-val komt onder de voorstag uit de mast en de spi-val komt boven de voorstag uit de mast.
Vandaag mijn opmerking over het -mogelijk- te zwaar hijsen van het laatste stukje.

Ik weet niet of je een spi of halvewinder gebruikt (wij hebben vooral op ruimer water veel lol van de "bollejan" ) maar dan heb je die val wel nog natuurlijk....

PS let er bij het rollen van de genua even op dat je niet de ongebruikte val mee oprolt bovenin de mast 8-) dan wordt het zo'n zooitje.

Voor wat betreft de stag-spanning: dit is bij ons niet gemeten of zo. De stagen staan net zo strak dat bij stevige wind de verstaging aan de lij-zijde niet los komt te bungelen.... (daarna tape-je om de spanners als referentie en een borgringetje door de schroefdraad)
Er zijn wel nifty meetapparaatjes in de handel maar zo doe ik het al een jaar of 25 (waarschijnlijk al 25 jaar fout hahaha)
Gr. Hielke
Hielke van Oostrum

Hurley 800 #354
"Arion" @ WV Schiphol Aalsmeer

ex FS26 "Barracuda" kielmidzwaard :-)
Gebruikersavatar
Frits Boogaarts
Berichten: 13
Lid geworden op: di 27 mar 2012 12:51 pm
Contacteer:

Re: Wat vraagjes over mast en genua

Bericht door Frits Boogaarts »

Hielke,

Ik wil de 'twee meter' methode die in de Selden guide staat eens uitproberen, vandaar...

Bedankt voor je tips!

Frits
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten